När man ringer Handels Direkt kan man via tonval komma exempelvis till a-kassan eller den nya fackliga rådgivningen. 13 rådgivare sitter i Stockholm och ska svara på de frågorna. Sedan början av januari har de fått lära sig allt om kollektivavtal, försäkringar, lagar och telefonbemötande.
– En rejäl korvstoppning. Det är pirrigt för oss som aldrig sysslat med det här förr, säger Erik Wikström Hallonstén, en av de nya rådgivarna, när Handelsnytt är på besök några veckor före start.

Helene Karlsson är mer erfaren. Hon har varit fackligt aktiv på H&M och jobbat som ombudsman.
– Jag har sett att detta behövs så väl, enkelheten i att ha bara ett telefonnummer.

Nu när telefonslussarna öppnat är förhandlingarna om nya kollektivavtal i gång, så de väntar sig många frågor om lön.
– Sen tror jag det kommer en uppsjö basic frågor från de som inte har en facklig ryggrad på arbetsplatsen. Har jag rätt till semester? Vad är ob? Vi ska försöka svara på avancerade frågor också, säger Erik Wikström Hallonstén.

Ett gemensamt nummer i stället för olika till alla avdelningar, ska göra det enklare att få kontakt.
– Det ska också frigöra resurser, så att avdelningarna kan vara ute mer på arbetsplatser, säger Susanna Gideonsson, Handels förste vice ordförande.

Fakta Handels Direkt

Öppet vardagar 8-18 

• Startade 1 mars.
• Numret är 0771-666 444. Öppet vardagar klockan 8-18. I början har inte alla funktioner de öppettiderna, men de ska bli fler efter hand.
• Samtalen ska besvaras inom två minuter.