Handels öppnade ett telefonnummer för facklig rådgivning den 1 mars i år, Handels Direkt. Fram till den 20 april hade rådgivarna besvarat 12.900 samtal. Det är ungefär 65 procent fler än beräknat.
– Ett fantastiskt resultat, över all förväntan, säger Jonas Palmberg, chef för Handels Direkt.
– Och de som ringer är nöjda, vi kan hjälpa dem. Medarbetarna är kompetenta och har fått rätt utbildning.

Handels Direkt går ut på att man via ett enda telefonnummer och olika knappval ska kunna ta sig dit man vill. De som ringer frågar exempelvis efter facklig hjälp, a-kassan, eller om avgifter. En del av dem som ringer är inte med i facket och därför värvar rådgivarna även medlemmar – en bonus med rådgivningen Handels inte hade tänkt på inför starten. Snittet är ungefär 20 nya medlemmar per dag.

Anstormningen av samtal till telefonrådgivningen har lett till att telefontiderna är längre än det är tänkt. Ungefär sju minuter kan den som ringer få vänta på att prata med en rådgivare. Telefonnumret är 0771 666 444.