Betala med mobilen, uppmanar dekalerna på Hemköp vid Sergels torg i Stockholm. Camilla Johansson och Nupur Nahar som jobbar där, gillar att det går snabbt och enkelt att ta betalt. Den enda skillnaden i kassan är en extra skanner vid kortläsaren, som bara kunderna använder.
– De trycker in sin kod, lägger telefonen under skannern, jag trycker på en knapp. Det går verkligen lätt och geschwint, mycket fortare än kortköp. Men det är inte så många som upptäckt det, säger Camilla Johansson.

Att mobilbetalning skulle leda till mindre kontanter och rånrisk, tror de inte. De som betalar med mobilen, betalade troligen inte med kontanter innan, utan med kort.

Förutom i citybutiken testas mobilbetalning sedan i våras på Hemköp Mariahallen, Skanstull och Sundbyberg, alla i Stockholm. Hur många som betalar med mobilen och om försöket ska bli permanent vill Hemköp inte säga i dagsläget.
– Det är ett pilotprojekt och vi är precis klara med första utvärderingen. Det är en innovation som har framtiden för sig, men avgörande är kundernas respons, säger marknadschefen Patrik Hjert.

Att betala busschauffören eller sin parkering med mobilen börjar bli en självklarhet, men i butiker är det fortfarande nytt.
– Det ligger på en väldigt låg nivå, men det händer mycket på området, så det kommer helt klart öka, säger Erik Boman, pressekreterare på Svensk handel.

Så funkar det

Måste ha smartphone

Hemköps fyra testbutiker använder två olika system. Gemensamt är att kunden måste ha en smartphone och ladda ner en app.

I det ena systemet trycker kunden in en pinkod och sen summan på köpet. Då kommer en kod upp i mobilen som kunden skannar av i kassan och pengar dras. Systemet förutsätter att man är Swedbankkund.

I det andra systemet betalar man antingen med faktura eller genom att skapa ett SBAB-konto. I kassan skannar kunden in en kod med mobilen, summan kommer upp och godkänns med en pin.