–Till oss ringer folk i alla åldrar och med många olika nationaliteter, det är väldigt blandat, allt från en 94:a som precis har börjat jobba till pensionärer, säger Sara Hedman som är en av fjorton rådgivare på Handels Direkt.

Hon berättar att samtal från anställda på butik, lager och frisörsalonger är vanligast.

–Lönen är viktig för alla. Men från lager och butiksanställda får vi också ofta frågor om schemaläggning. Och i samtalen från frisörerna är frågor kring gesällprovet vanliga, säger hon.

Det är också vanligt att den som ringer vill veta vilken uppsägningstid hon eller han har eller om han eller hon kan kräva en fast anställning. Samtalen kan också handla om arbetsgivarens möjlighet att anställa en ny deltidare trots att de tidigare anställda har sagt till att de vill ha fler timmar. En annan vanlig undran är hur lång rast man egentligen har rätt till.

Vad frågorna handlar om beror också på vilken tid på året det är.

–Nu till julen kommer säkert frågor som ob-ersättning på röda dagar att komma upp, om man till exempel får ob på julafton. Och det får man efter tolv om man jobbar i butik.

Enligt rådgivningens riktlinjer ges i första hand råd till Handels medlemmar. Sara Hedman tycker att det är tufft att säga nej till dem som ringer och som inte är medlemmar i Handels, och hon berättar att en del blir arga.

–Jag kan förstå frustrationen men det är medlemmarna i Handels som betalar vår lön. Handels är en förening och rådgivningen är en förmån för föreningens medlemmar.

Att bli medlem eller inte kan den som ringer bestämma sig för direkt under samtalet och därefter ändå få råd. Och på det viset har Handels Direkt hittills värvat cirka 4000 medlemmar, enligt rådgivningens egen uppskattning.

Även arbetsgivare ringer då och då.

–Huvudregeln är att vi inte ger råd till arbetsgivare, de får vända sig till sin egen arbetsgivarorganisation, säger Sara Hedman.

Telefonnumret till Handels Direkt är 0771-666 444