– Rött är rött. Det är en policy vi har. Misslyckas man på testet får man sluta. Men facket kom med skälig kritik så från och med nu ska testet göras mycket tidigare i rekryteringsprocessen, säger Hans Sundström, personalchef på Coop Norrbotten.

Testet görs på nätet och ska mäta hur bra en person är på att ge service. Anställda får svara på frågor som ”Du är på restaurang. En främmande person sätter sig bredvid dig och berättar om sina bekymmer. Vad gör du?”

Tidigare kunde testet göras av personal som hade jobbat i över ett år. Nu ska det göras efter cirka två månader.  

– Det är ett steg i rätt riktning, säger Marina Öhrvall, klubbordförande på Coop Forum I Boden.

Handelsnytt har tidigare skrivit om en anställd på Marina Öhrvalls butik som fick sluta, trots att hen jobbat över ett halv år och som, enligt fackklubben, skötte sitt jobb utmärkt. Fackklubben anser att personen ska återanställas, men enligt Coop Norrbotten är förhandlingarna avslutade.

Under januari och februari har en person fått sluta efter att inte ha klarat testet.

Enligt Coop Sverige, som äger hälften av Coops butiker i landet, ska testerna vara ett sätt av flera att avgöra om en person ska anställas eller inte. Men konsumentföreningar som Coop Norrbotten är fristående och kan därför bestämma själva.