Cykla i kyla, mörker, snö och slask? Är det inte bara för de riktiga entusiasterna?
– Nej då, tar man det bara lite lugnare i kurvorna och håller cykeln i bra skick så fungerar cykling fint i alla väder, fastslår Saric ”Pedja” Predrag, cykelansvarig på Team Sportia i Solna.

Vi hittar honom en trappa ner i butiken där det bland rader av nya cyklar finns en liten verkstadshörna. Här monterar han fabriksnya hojar men utför också enklare service som att sätta på dubbdäck när det börjar efterfrågas nu i hösttider.

Pedja har jobbat i butiken i fem år och innan det i en annan sportbutik. Han märker att allt fler väljer cykeln som transportmedel även när sommaren övergår i höst. Såväl dubbdäck som året runt-skor och varmare cykelkläder ökar i försäljning varje år liksom servicekit med de mest nödvändiga verktygen för att serva sin cykel själv, vilket Pedja tolkar som att allt fler vinterpendlar.
– Att hålla cykeln i bra skick är en förutsättning om man cyklar långa sträckor i olika väder på olika underlag.

Själv har han i fem års tid pendlat från hemmet i Huddinge till butiken i Solna. Fyra mil per dag.

För honom är det en frihet att slippa kollektivtrafiken och att få sin dagliga träning på väg till jobbet i stället för att trängas på bussar och tåg. Cyklingen har blivit en del av hans vardag.
– Redan när jag vaknar på morgonen kollar jag väderappen för att veta vad jag ska ha på mig och vad jag kan vänta mig för vindar. Jag tänker också in hemfärden. Regnet en blåsig höstkväll kan vara bitande kallt och än värre när temperaturen börjar krypa under minusstrecket.

Han rekommenderar lager på lager nu när det är lite kyligare på mornarna och varmt på dagarna. När dagarna blir kortare måste reflexerna på. I början körde han omkring i svarta kläder och nöjde sig med lampa på cykeln tills han förstod hur svårt det är ayy synas i det kompakta höstmörkret.
– Ös på med reflexer, gärna med orange eller gult upptill.

Pedja har alltid med sig en cykelväska under sadeln som innehåller viktiga bra att ha-saker,
som en ny slang, en däckavtagare och en pump. Ett litet servicekit hemma är också bra att ha. Några sexkantnycklar, antirostspray, avfettningsmedel, och en trasa räcker långt enligt Pedja.

Is och snö är kanske den största utmaningen för dem som bara är vana att cykla på sommarunderlag? Det är en vanesak, enligt Pedja som håller med om att första halkan är förrädisk. På broar och i skugga kan det bildas is även om det är torrt i övrigt. Av egen erfarenhet vet han att grus är minst lika halt.
– Åtta stygn, säger han och pekar på ögonbrynet.

En kurva, däck som slirade och plötsligt var världen upp och ner, cykeln låg i diket och Pedja såg stjärnor.
– Det var hjälmen som räddade mig.

Det fuskas mycket med hjälmar, erfar han. Hjälmar som sitter käckt långt bak på nacken för att rädda en snygg frisyr, eller runda skatehjälmar som inte har spännband i nacken och därför knäcker näsbenet på dem som vurpar. Själv kör han ibland närmare 50 kilometer i timmen i nedförsbackarna.
– Fatta vad oskyddad man är.

Det har blivit stängningsdags. Pedja tar på sig cykelkläderna och tänder reflexlampan på hjälmen. Neonskyltarna från Solna centrum lyser upp asfalten när han låser butiksdörren och rullar ut cykeln från lagret, rättar till glasögonen och styr söderut. En timmes gratis avspänning väntar efter en dag på jobbet.

Fakta Fyra tips

1. Ställ aldrig cykeln i ett cykelställ. Känsliga delar på växelnavet kan förstöras. 

2. Teflonspray mot rost på alla skruvar är en bra livförsäkring. 

3. Byt till dubbdäck när snön lagt sig, 109 dubb för stad och 240 för långpendling. 

4. Använd wetoil vid köldgrader så växlar och kedja inte fryser.