Hur ska ni göra experimenten?

– Vi kommer att låta personalen påverka musiken och se vilken effekt det får. Ofta styrs detta centralt men vår hypotes är att om personalen i stället får välja bort vissa låtar i spellistorna, bestämma mer själva och styra ljudvolymen så mår de bättre och ger bättre service – vilket borde öka försäljningen också. Vi tittar på olika försäljningssiffror och gör enkäter med anställda och kunder. Experimenten görs på Filippa K och Hästens butiker. Det ska vara klart om två år.

Snart kommer julmusiken vara en riktig plåga på jobbet, ska ni forska på det?

– Nej, inte nu. Tyvärr vet vi väldigt lite om detta. Det finns viss forskning som säger att julmusik ökar försäljningen men jag hör också från anställda att det är jobbigt. Om det spelas långt före jul och det är dålig variation på låtarna kan jag tänka mig att det har en negativ effekt. Och att även kunderna lessnar, men rent vetenskapligt vet vi inte.

Ni kommer snart att släppa resultat från en annan studie om musik, vad har ni kommit fram till?

– Vi har med hjälp av företaget Soundtrack your brand gjort olika spellistor och varierat dem i olika restauranger. Då har vi sett hur det påverkar försäljning och kundnöjdhet. Det vi ser nu är att det är bra att varumärkesanpassa musiken – den ska passa miljön och varumärket.

Så man ska inte spela Svensktoppen på H&M och techno på Ica Maxi?

– Nej det tror jag inte. På H&M ska det nog vara lite poppigare och högre tempo och volym. De vill tilltala en ung och modern målgrupp. De äldre blir nog lite irriterade på hög musik men det är nog meningen. Butiker som spelar hög musik vill inte ha oss som konsumenter.

– På ett Ica Maxi kan man till exempel styra kundflödet genom att variera tempot över dagen. Lägre tempo gör att folk rör sig saktare och handlar mer, men vid topparna kanske man vill få kunderna att röra sig snabbare så det inte blir kö.

Företaget som ni samarbetar med, vill de att ni ska komma fram till att varumärkesanpassning är bäst så att de kan sälja mer av sin produkt?

– Det är klart att de blir glada om forskningen stödjer deras affärsmodell. Men de får ju också veta om deras lösning har effekt överhuvudtaget och håller det inte så får de lära sig vad som funkar i stället. För mig är det jätteviktigt att det blir bra forskning och att det blir publicerat i vetenskapliga tidskrifter.