Undersökningsföretaget HUI Research som utser Årets julklapp har denna gång valt en produkt som man anser kombinerar den digitala tidsåldern och jakten på förstärkta upplevelser. VR-glasögon är en avancerad ansiktsmask som tillsammans med din smarta mobiltelefon kan ge dig upplevelsen att befinna dig mitt inne i en konstgjord verklighet – viritual reality.

– Det är jättehäftigt. Du befinner dig verkligen i en helt annan värld, förklarar butikssäljaren Alex Estrella, som Handelsnytt träffar på Siba Kungsgatan i Stockholm.

Användaren monterar sin smarta mobiltelefon i masken och kan då uppleva den konstgjorda verkligheten i alla riktningar. I dag finns dataspel och specialproducerade filmer som kan upplevas med VR.

– Utbudet kommer att växa. Det lanseras nya spel i början av nästa år, säger Alex Estrella.

På sikt spås VR-tekniken kunna användas för att uppleva föreläsningar, museibesök, konserter, stadsplanering och mycket annat.

För närvarande kan man inte testa VR-glasögon på plats i butiken där Alex jobbar.

– Våra demoexemplar blev stulna, förklarar han.

Mellan en och sex tusenlappar får kunden hosta upp för ett par VR-glasögon. Alex Estrella hoppas att utnämningen till årets julklapp kan få fart på försäljningen, som hittills varit trevande. Men det är inte alltid årets julklapp blir en storsäljare.

– Robotdammsugaren förra året blev en riktig flopp. Vi säljer mycket mer tv-apparater och mobiltelefoner.

Sina egna VR-glasögon har han testat genom att titta på filmer. Men ärligt talat använder han dem inte så mycket.

– Man blir så jäkla snurrig!

 

Fakta

Årets julklapp

Årets julklapp utses sedan 1988 av undersökningsföretaget HUI Research. Den produkt som väljs ska uppfylla minst ett av följande kriterier:

  •  vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
  •  representera den tid vi lever i.
  •  sälja mycket.

De fem senaste årens julklappar är robotdammsugaren, aktivitetsarmbandet, råsaftcentrifugen, hörlurarna och den färdigpackade matkassen.