– Butiksanställda har andra arbetsuppgifter än att förhindra brott. De ska ta betalt för varor och hjälpa kunder. Att konfrontera snattare är en arbetsuppgift för väktare och poliser. Däremot är det bra att ha en väktare i butikerna, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

Att polisen och handlarna menar att de anställda inte ska konfrontera den misstänkte snattaren, utan mera samtala, biter inte på honom.
– När det gäller snattare eller kunder som stjäl är vår bestämda uppfattning att polis eller väktare med utbildning ska sköta detta. Vi kan aldrig veta hur en snattare reagerar när den blir trängd, säger han.

Svensk Handel däremot är positiva. De menar att stora vinster görs på att polisen och handlarna samarbetar. Genom att butiken jobbar förebyggande kan polisen frigöra resurser att jobba med de tyngre snattarna, som kriminella gäng eller ungdomsligor som ständigt trakasserar butiken.
– Det är viktigt att poängtera att det är butiken som ska göra en säkerhetsbedömning när det behövs. Men tanken är att personalen ska prata och ge service. Det kan uppfattas löjligt när det är en van snattare, men det försvårar ändå att ett snatteri verkligen sker, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Modellen bygger på en hög bemanning på golvet, där anställda har tid att gå runt och småprata med kunder och misstänkta snattare. Men så ser det ju inte ut?
– Nej, det är klart. Sverige har få anställda. Men man får jobba efter den ram man har. Man kan tänka på hur mycket tid det tar att uppmärksamma och smyga efter den misstänkte snattaren, i stället för att gå fram och prata med den direkt, säger Per Geijer.

Stockholmspolisen och Svensk Handel hoppas nu att de får resten av landet med sig.
– Vi ska informera våra medlemmar om samverkansformen mellan butik och polis. Det är viktigt att butiken sköter sitt säkerhetsarbete utifrån sina förutsättningar. Modellen kräver en noggrann anpassning av samverkansformen för att både anställdas trygghet ska öka och svinnet minska, säger Per Geijer.