Det blåser en star-ur över Visby. Det är i alla fall vad gotlänningarna själva kallar den iskalla snöfyllda vind som viner i kväll. Enligt sägnen ska det blåsa sju star-urar över Gotland innan våren anländer på riktigt.

Men inne på Wisby Strand och kongress är det i alla fall varmt och skönt. Här ska snart över 400 rockfrälsta själar samlas under samma tak för att bevittna Döskallen – en endags rockfestival signerad Coop Records-grundarna Simon Edmark och Martin Kristensson.

Låter banden Nårdegaist, Pink Milk, Riddarna, Dead Vibrations eller Les Big Byrds bekanta? Antagligen inte. Men det är heller inte meningen. Det handlar om en salig blandning av udda genrér så som psykrock, krautpop och black metal.

Precis som skivavdelningen har Döskallen anordnats helt och hållet utifrån Simon Edmark och hans chef Martin Kristenssons egen smak.

– Jag och Martin möttes i kärleken för den här obskyra musiken, och så föddes idén med skivorna. Nu står vi här och fattar ingenting. Det är helt fantastiskt, säger en exalterad Simon Edmark samtidigt som han ordnar med de vinyler, t-shirts och band-merchandise som finns till salu under giggen.

Telefonen ringer, och Simon stannar upp i skivplockandet. Ett av kvällens band, stockholmska Dead Vibrations, har anlänt med båten och behöver skjuts.

Det är väldigt nördigt. Och det är det som är grejen

– Det är väldigt nördigt. Och det är det som är grejen. Vi jobbar i en konsumentförening med högt i tak som gett oss fria tyglar, säger färskvaruchefen Martin Kristensson medan Simon drar i väg med bilen.

Medan vi pratar skramlar gitarr, trummor och bas i bakgrunden. De band som redan anlänt har börjat soundchecka, och över scenen och baren jobbar ljustekniker med att installera lampor och stativ. Det är det sista fixet innan publiken anländer om några timmar.

Det mesta är dock redan klart. Simon och Martin har varit lediga från butiksjobbet på Coop Forum ett par dagar och har smyckat lokalerna med döskallar och Coop-vepor. På banderollerna kan man läsa: Coop Gotland – Bäst på ekologiskt, närproducerat, deli och vinylskivor. Med en årlig omsättning på cirka en miljon i vinylförsäljning har musiken blivit ett sätt för Coop Gotland att profilera sig.

Men att Coop Records Books & Things, som är skivavdelningens fullständiga namn, blev med rockfestival började med en förfrågan utifrån. Efter all uppståndelse kring skivorna ville den lokala musikgalan Rockskallen ha med Coop, Simon och Martin på ett hörn till årets upplaga, där bland annat Moneybrother spelar. Ett erbjudande de inte kunde tacka nej till – så länge de fick göra det på sitt sätt.

– Det är väl inget fel på Moneybrother, men han är inte riktigt vår grej. I stället drog vi ihop det här dagen innan med band som vi gillar. Som en slags förfest, säger Simon, som precis kommit tillbaka efter bilturen.

Akterna på Döskallen må vara obekanta för den breda allmänheten. Men chansen att man i någon form stött på Jocke Åhlunds musik är ändå väldigt stor. Antingen via de egna banden Teddybears och Ceasars, eller som producent till artister som Sia, Robyn och Håkan Hellström.

Även för en så rutinerad rock-räv som Jocke Åhlund är kvällens gig unikt, medger han för Handelsnytt efter att han soundcheckat klart med kvällens huvudakt Les Big Byrd.

Det är helt galet, men jävligt kul

– Jag trodde det var ett skämt när jag hörde om det först. Först när vi kom hit och såg Coop-loggan fattade jag att det var på riktigt. De kallar det för en satanisk psykrock-festival. Det är helt galet, men jävligt kul, säger Jocke Åhlund.

Det ”sataniska” Jocke Åhlund pratar om förstärks av faktumet att biljetterna till Döskallen släppts i en begränsad upplaga om 666 stycken. Dessutom till det kraftigt rabatterade priset 66,6 kronor per biljett.

– Säljer vi slut tror jag Coop går 10 000 kronor back. Det gör ingenting om man tänker på den uppmärksamhet vi fått, säger Simon.

Samtidigt är Coop Records och Döskallen mer än ett marknadsföringsknep. Simon och Martins musikäventyr går i linje med Coop Gotlands idé om att tvätta bort gamla slitna uttryck som kundfokus och kundvärden. I stället vill man utgå mer från vad de anställda kan, vill och intresserar sig för.

– Det finns många andra trådar bland personalen vi vill utveckla. Vi har flugfiskeintresserade, skivnördar, fotbollsgalningar. I över 20 år har vi pratat om individualismen, men ändå har kedjorna varit experter på att bleka bort allt personligt, säger Martin och fortsätter:

Om alla butiker från Ystad till Haparanda skulle få köra sin grej och tillåtas vara originella, då skulle Coop bli coolt på riktigt

– Vi på Coop Records brukar säga att Coop är coolt. Om alla butiker från Ystad till Haparanda skulle få köra sin grej och tillåtas vara originella, då skulle Coop bli coolt på riktigt!

Han får medhåll av Simon.

– Det finns så mycket mer vi vill göra, baklucke-loppisar och temakvällar av olika slag. Det här är bara början.

När publiken senare strömmar in och möts av Nårdegaist gotländska black metal under ljuset av den gröna Coop-loggan kan man inte annat än känna att Simon och Martins vision blivit verklighet. Coop kan vara coolt.

Sagt om Döskallen 2018

”Jag tycker det är ascoolt. Bara för att det är en mataffär behöver de väl inte vara trista? Det finns väl inga gränser?”

Anna Nilsson, besökare.

”Hela grejen är så egen. Jag älskar det. Deras samling är också grym – jag har varit i affären flera gånger.”

Josefin Ahlqvist Lyzwinski, trummis, Dead Vibrations.

”I kväll är jag här för ett av mina favoritband, Riddarna. Men jag har bläddrat bland skivorna på Coop en massa gånger också. Hela grejen är jäkligt kul.”

Pontus Kristiansson, besökare.

”Coop Records är en snackis i musikerkretsar, i alla fall i Stockholm. Jag tror det har med det ökade vinylintresset att göra.”

Christian Jansson, gitarrist och sångare, Dead Vibrations.

 

Fakta: Hyllad skivavdelning

Coop Records Books & Things startade 2015 när fiskansvariga Simon Edmark och färskvaruchefen Martin Kristensson beslöt att börja sälja vinylskivor bredvid delikatessen på Coop Forum i Visby. I dag har man omkring 250 skivor i lager, säljer för cirka en miljon kronor årligen och har lyckats göra sig ett namn i musiksverige.

I anslutning till skivavdelningen har man även byggt en ölavdelning med specialbryggda 3,5:or. Allt enligt principen: ”Något gott att äta, något gott att dricka och något gott att lyssna på.”

Coop Forum Visby tillhör konsumentföreningen Coop Gotland som omsätter omkring 400 miljoner kronor per år. Vintertid arbetar cirka 50 personer på stormarknaden. På sommaren är det nästan det dubbla. Ingen anställs på mindre än 20 timmar i veckan.