Olivia Eriksson, Philip Drake Af Hagelsrum och Mathilda Bergsten är stolta över sin utbildning i särskolan och visar upp prylar som de skapat, bland annat pelargoner i vackra krukor som de tillverkat av konservburkar från skolmatsalen. Foto: Maja Brand.

– Nu kommer de, ropar Philip Drake Af Hagelsrum och springer före när Handelsnytt stegar in i klassrummet.

Vi är väntade. Eleverna förbereddes för flera dagar sedan att vi ska komma. Några vill vara med och prata med oss, några vill inte.

Vi befinner oss på Häggviks gymnasium, en gymnasiesärskola i Sollentuna strax norr om Stockholm. Här går elever med särskilda behov och olika funktionsnedsättningar. Eleverna vi ska träffa går det fyraåriga yrkesprogrammet ”Administration, handel och varuhantering”.

Läs mer: Stopp för praktikanter under sommaren

De står lutade över ett pysselbord. En uppblåsbar skyltdocka med fotbollskläder och keps är färdigklädd och ska ställas i skolans skyltfönster, som visar de andra eleverna vad de håller på med.

– Han heter Claes-Ove, skrattar Philip Drake Af Hagelsrum, och håller upp dockan.

– Han ska ligga och se lat ut och tänka ”Jag är ganska bra på fotboll, men jag blir nog ännu bättre om jag tränar”, fyller Mathilda Bergsten i.

Alla skrattar. Det borde alla fatta, att man måste anstränga sig lite för att komma dit man vill, resonerar eleverna. ”Reflektion” får bli månadens tema i skyltfönstret.

Läs mer: Hur fungerar ob-ersättningen?

Skyltfönstret ger eleverna en möjlighet att prova på dekoration och förstå hur en visual merchandiser jobbar. De har också varit runt i olika köpcentrum och studerat hur skyltfönster kan se ut, diskuterat reklam och hur varor kan marknadsföras.

– Det var kul att åka till Mall of Scandinavia där det finns massor av butiker, säger Mathilda Bergsten.

För henne var det en dröm att få börja handelsprogrammet i Häggvik. Hon har snart avslutat sitt första skolår och bor på skolans internat, långt ifrån föräldrarna i Lidköping.

– Jag ville gärna gå handelsprogrammet, det är brett och man kan jobba med olika saker, man kan sitta i en kassa, fylla på i hyllor eller hänga upp kläder. Men eftersom det inte fanns något fyraårigt handelsprogram på närmare håll så fick jag flytta hit, säger hon och ser nöjd ut.

Bonusen att få flytta hemifrån lockade nästan lika mycket som programmet, erkänner hon och berättar att hon nu får lov att tvätta själv, laga mat och ta hand om sin egen ekonomi.

– Alltså jag älskar att åka kommunalt i Stockholm. Om det fanns bostäder skulle jag gärna bo kvar här, men jag flyttar nog till Lidköping igen sen. Det är ganska okej där också, det finns i alla fall en gågata med affärer.

Mathilda visar in i ett intilliggande klassrum där det står ett bord och en svart skärm med loggan ”UF Handel”.

– Det är vårt företag. Vi säljer olika grejer, förklarar Philip, och pekar på en hylla med pelargoner i vackra krukor som de tillverkat av konservburkar från skolmatsalen.

Foto: Maja Brand.
 
Alla i klassen har en svart t-shirt med UF Handel-logga på bröstet. UF står för ung företagsamhet och är ett sätt för gymnasieelever att starta företag under studietiden och testa en egen affärsidé. Tidigare i år var de på regionala UF-mässan och visade upp sig tillsammans med 380 andra ungdomsföretag.

– Det var ap-stort!

– Vi sålde ljus som vi har stöpt själva. Nio timmars brinntid, så länge brinner inte vanliga ljus, säger Mathilda affärsmässigt och håller fram en presentförpackning med lila snören.

”Gilla olika”-knappar, take-awaymuggar med fint mönster, hundgodis gjort av torkad blodpudding och peeling av kaffesump. Eleverna överröstar varandra när de räknar upp affärsidéer som de vill testa och har testat.

– Jag har alltid tyckt om att leka affär och gillat ekonomi, säger Mathilda, som känner att hon har hamnat på helt rätt utbildning.

Olivia Eriksson håller med. Hon gillar mode, Gina Tricot vore en drömarbetsplats, men mest drömmer hon om en egen hund.

– En epilepsihund.

Hennes kompis har en labrador som är utbildad för det.

– Den sitter vid en om man får ett anfall, och kan hämta hjälp.

Klassen består av tolv elever. Några av dem går sitt första år, andra är inne på sitt fjärde. Läraren Lena Holm förklarar att undervisningen anpassas till varje elevs behov och att det därför fungerar bra att programmet är integrerat, det vill säga att alla årskurser går i samma klass.

Foto: Maja Brand.

När eleverna går sitt tredje och fjärde läsår har de arbetsplatsförlagd praktik APL två dagar i veckan. Just i dag är några av klassens elever på sina praktikplatser, på bland annat Coop i Upplands Väsby. De dagar de är i skolan kan de dela med sig av sina erfarenheter som ibland är bra, ibland dåliga.

– Jag hade inte så bra prao i nian, jag fick bara stå helt själv, berättar Philip.

De andra nickar igenkännande.

– Jag vet, du hade lite otur, säger Lena och ger Philip ett uppmuntrande leende.

Lena har hört om dåliga erfarenheter på praktikplatser tidigare, att elever inte tas in i arbetsgänget och blir lite lämnade åt sig själva.

– Där det fungerar bra, där fungerar också våra elever som en resurs, förklarar hon.

Det ekonomiska stödet ”Bidrag för personligt biträde” är ganska okänt, tror hon.

– Det finns att söka för arbetsgivare som tar emot en praktikant med funktionsnedsättning. Då kan en anställd frigöras från sina ordinarie uppgifter för att handleda. Det skulle jag verkligen vilja puffa för, säger Lena, och understryker hur mycket det betyder för hennes elever att få komma ut i arbetslivet.

Mathilda, Olivia och Philip diskuterar kommande praktikperioder med sin lärare Lena Holm. Det är ett stort steg och de hoppas därför på bra handledare på arbetsplatsen. Foto: Maja Brand.

– Tänk att det snart är sommar, utbrister Mathilda och tittar ut genom fönstret.

Ett sommarjobb vore drömmen, men det törs hon inte riktigt hoppas på. Kanske nästa år.

Philip vill ta körkort.

– Och flytta hemifrån med min tjej.

Han ser framför sig en fast anställning i mataffär. Om han inte får jobb på tv.

Lena Bäckman Lägerdal
Frilansjournalist

Fakta Häggviks gymnasiesärskola

Skola för elever som gått grundsärskola eller träningsskola och elever diagnosticerade inom autismspektrum. Har fyraåriga utbildningar med nationella och individuella program. "Administration, handel och varuhantering" är ett fyraårigt yrkesinriktat program som enligt Skolverkets programbeskrivning ska förbereda för arbetet i butik, med försäljning av varor eller lagerarbete.

Fakta Bidrag för personligt biträde

▶ Arbetsgivare kan få ekonomiskt stöd för att en anställd ska kunna ge stöd till en gymnasieelev med funktionsnedsättning, som har sin praktiska arbetslivsorientering APL på arbetsplatsen.

▶ Bidraget söks hos Arbetsförmedlingen. Beslut om bidrag ska ske i samråd med facket.