– Du skulle absolut klä i vår nya lejongula knytblus eller någonting i orange. Definitivt vida byxor, säger Martina Nilsson, personal shopper på Lindex.

Sverige först i världen att få Uniqlo att teckna kollektivavtal

Nyheter

I lite mer än tre år har hon jobbat som personal shopper, det vill säga hjälpa kunder att uppdatera sin garderob, få inspiration eller bara hitta rätt färger och former. Detta gör Martina på Lindex flaggskeppsbutik i centrala Malmö och nu försöker hon hjälpa mig. En hopplöst svartklädd människa. Det händer att jag köper färgglada plagg, men det slutar alltid likadant. De blir hängande i garderoben. Enligt Martina är jag långt ifrån ensam.

Färg piggar upp. Du blir helt enkelt gladare.

– Många vågar inte välja färg, säger att de inte passar i det. Det är ofta fel. Och färg piggar upp. Du blir helt enkelt gladare. Alla plagg behöver inte vara färgglada. Det räcker med en topp, en scarf eller örhängen.

På Lindex är det gratis att boka tid hos en personal shopper och det finns inget köptvång. Inför besöket får kunden svara på frågor som vad hon vill med mötet, intressen, längd, hår- och ögonfärg. Oftast vill Martina ha ett foto också. Syftet med frågorna är att Martina ska kunna plocka fram kläder hon tror funkar utifrån personens behov. Men hon slänger alltid in ett ”wild card”.

– Ett plagg som kunden inte förväntar sig alls. Ibland blir det top notch och en hit. Ibland en diss.

Ingen lämnar butiken opåverkad.

Jag skulle säga att alla får en aha-upplevelse och ett nytänk.

– Jag skulle säga att alla får en aha-upplevelse och ett nytänk. Särskilt vad det gäller att bära färg.

Nu i september är det många som bokar tid. Höstgarderoben ska fyllas. Martina har också många återkommande kunder. De kommer två gånger om året, vår och höst. En sådan kund är en mormor som handlar åt sina barnbarn.

Rodebjer tecknar kollektivavtal

Lön & villkor

– Jag har aldrig träffat barnen men det känns som jag känner dem. Mormor brukar visa bilder på hur de ser ut i kläderna jag valt ut. Det ger pepp.

Trots att Martina alltid varit modeintresserad har hon aldrig haft en enhetlig stil. Ingen punk- eller preppyperiod. Hon är för energisk och kreativ. Förutom att följa modet har hon börjat göra egna smycken i läder som hon säljer. En hobby, kallar hon det.

Dunjackan är tillbaka och fuskpälsen.

Hon har också utvecklat Lindex personal shopping. Tillsammans med en peppande butikschef drog hon igång gruppbesök. Efter stängning kommer kompisgäng till butiken. De får bubbel och tilltugg medan Martina snackar mode. Sedan är det klädesprovning, just nu av höstkollektionen.

Hur ser höstmodet ut?

– Dunjackan är tillbaka och fuskpälsen. Sammet och rutmönstrad kostym – smårutigt – är också hett. För den modemedvetna är ett plagg i leopardprint ett måste.

Själv kommer Martina bära sin leopardtopp tillsammans med sin kjol i läderimitation.

Martina Nilsson

Ålder: 38 år.

Familj: Singel.

Jobb: Personal shopper och visual sales merchandiser på Lindex i Malmö.

Aktuell: Höstmodeexpert.

Lön: ”En välförtjänt lön”.