Det är rusch och fullt med kunder i butiken. Vid självskanningen blinkar de röda lamporna konstant. Inte för att tekniken strular, utan för att du eller dina kollegor måste springa och kolla id på grund av alkohol- och tobaksköp.

I England ska ny teknik nu försöka motarbeta detta scenario. I stället för att visa id för personal ska en kamera i självskanningsmaskinen läsa av kundens ansikte och göra en åldersbedömning automatiskt. Enligt företaget Yoti, som ligger bakom tekniken, har systemet träffat rätt på tusentals människor och är ”smart” – det vill säga det blir bättre på att åldersbestämma ju fler personer som skannas.

– Att behöva vänta på ålderskontroll är ofta en källa till irritation hos kunder, säger Rachael Trotman, på Yoti till Handelsnytt.

– Enligt en undersökning undviker 32 procent av kunderna självskanningen när man köper alkohol eftersom dom antingen tycker att det är irriterande med id-kontroll, eller eftersom de anser att det tar för lång tid, fortsätter hon.

Slipper osämja

Tillsammans med två av de fyra största dagligvarukedjorna i England ska Yoti nu testa mjukvaran i skarpt läge. Exakt vilka kedjor det handlar om vill Yoti inte avslöja, men enligt The Telegraph som skrivit om experimentet tidigare handlar det om antingen Tesco, Sainsbury, Morrisons eller Asda.

Det här tar bort pressen från personalen att korrekt id-kolla kunder.

Vad gäller kundernas integritet finns det enligt Rachael Trotman inga skäl till oro. Ingen förregistrering behövs och alla foton raderas direkt efter avläsningen. I stället ser hon vinster, inte minst för butiksanställda.

– Det här tar bort pressen från personalen att korrekt id-kolla kunder. Man slipper också eventuell osämja om det är så att kunden glömt sin legitimation.

Svenska kedjor följer utvecklingen

Varken Ica, Hemköp, Willys eller Coop säger sig ha några planer på att testa ansiktsskanning i dag. Men både Hemköp och Ica är intresserade och säger till Handelsnytt att man följer utvecklingen på området med intresse.

– Ansiktsigenkänning är en intressant teknik och vi följer utvecklingen, men i dagsläget finns inga konkreta projekt, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica.

Om det finns några planer på samarbeten i andra delar av Europa, eller i Sverige, vill Yoti inte avslöja.

Handlarna tror på tekniken

Enligt en rapport från affärsrådgivningsfirman Ernst & Young tror nordiska handlare att ansiktsskanningstekniken kommer att få genomslag i butiker, i alla fall om åtta till 12 år.

Inom samma tidsperiod tror man även på att ögonskanning och fingeravtryck kommer att bli vanligare.

Källa: Ernst & Young/Market