Om det är ett gillande eller ett ogillande ska vi låta vara osagt. För vissa är Christopher Thour en julfrälsare, för andra något utav en plågoande.

Själv är han i högsta grad medveten om att hans värv väcker känslor – kontrollerar man musiken i 119 butiker med runt 800 anställda får man räkna med en del smällar.

Jag lyssnade på julmusik i 8 timmar

Reportage

– Det är ett kul ansvar men också otacksamt ibland. Det händer att folk hör av sig och ber: ”Ta bort den här!” eller ”Snälla lägg till denna!”, säger Christopher Thour till Handelsnytt.

Folk hör av sig och ber: Ta bort den här! eller Snälla lägg till denna!

Musiken landade i knät

I sex år har han rattat spellistorna i butikerna, både sommar som vinter. Hans titel är egentligen konceptchef, vilket innebär att han ansvarar för hur butikerna presenteras visuellt. När han tog över den posten landade även musiken i hans knä.

– Jag har jobbat på Kjell & Company i elva år, varav de första åren som butikssäljare. När jag blev konceptansvarig spelade alla butiker sin egen musik. Några körde hårdrock, andra radio. Vi behövde centralisera det och fokusera på kundmötet, säger Christopher Thour.

Häromveckan började en del jullåtar att snurra ur högtalarna i butikerna, flera veckor för tidigt. ”Ett misstag” menar Christopher Thour och poängterar att julmusik endast spelas från första advent fram till jul på Kjell & Company.

– Musiken är ju främst för våra kunder, men av hänsyn till personalen försöker jag alltid att blanda ut så mycket det går. I julmusiklistan har vi 500 låtar och vi har även en regel som säger att ett spår inte får upprepas på x antal timmar. Personalen kan även gå in på lagret, där får de bestämma själva över musiken.

Jag känner till namnet, även om ingen säger det till mig direkt!

En julmusik-traditionalist

Även om han försöker lindra pinan för de icke-julmusikfrälsta så är han själv en traditionalist. Carola, Mariah Carey och Jinglebells – allt funkar i juletider. Annat vore väl konstigt för en julmusik-DJ.

– För mig har det alltid varit en boost. Det innebär att vi går in i en rolig period, den viktigaste på året då butikerna är fulla med kunder. Musiken hör till! Precis som Kalle, det ska vara samma sak varje år.

Artistnamnet då? Det kommer från de anställda på butiksgolven. Det är inte självtaget, försäkrar han.

– Jag känner till namnet, även om ingen säger det till mig direkt! Det är väl att jag har hållit på ett tag nu. Jag har satt mitt avtryck.