Clas Ohlson gör butikspersonal till hemfixare
Roligt att hjälpa människor, tycker Marcus Westin som gör hembesök hos kunderna. På Clas Ohlsons nya fixarjobb får han fler arbetstimmar men lägre ob än han hade som butiksanställd.
Kunder i Stockholm kan från och med denna vecka beställa fixartjänster från Clas Ohlson. Laga en dimmer, installera en router eller sätta upp en hylla är exempel på tjänster som Clas Fixare kan ordna hemma hos kunderna.
Jättespännande, tycker Marcus Westin om sitt nya jobb på Clas Ohlson i Solna centrum. Ett av hans första uppdrag var att sätta upp brandvarnare hos en kund.
– Folk blir jätteglada när man kommer hem och hjälper dem. Jag har tänkt många gånger att det vore bra att erbjuda en sån service. Och det har faktiskt hänt att jag helt privat har åkt hem till en kund och hjälpt till med installation, säger Marcus Westin som jobbat fyra år i butiken i Örnsköldsvik.
Möjlighet att utvecklas
Han är glad för möjligheten att utvecklas i arbetet som de nya arbetsuppgifterna innebär. Förutom butikserfarenheten har han elutbildning från gymnasiet och är allmänt händig, vilket var meriterande när han sökte jobbet som fixare. De flesta av de 15 som anställts i första omgången har tidigare jobbat i butik, men det finns också behöriga elektriker och VVS-tekniker för lite mer avancerade jobb.
När fixarna inte är ute på uppdrag är de i butiken för att ge råd åt kunder och berätta om den nya tjänsten.
Sämre ob
Personalen är anställd av ett nytt bolag som Clas Ohlson bildat tillsammans med investmentbolaget Pegital. De som rekryterats från Clas Ohlsons butiker har fått tjänstledigt ett år för att testa det nya jobbet. Marcus Westins arbetstider är heltid på dagtid med jobb varannan helg. För de flesta fixare gäller kollektivavtalet för Fastighetsanställdas förbund. Ob-tillägget på söndagar är där under 40 kronor i timmen – mindre än en tredjedel av vad Marcus hade enligt detaljhandelsavtalet.
– Men jag har gått upp från 75 procent till heltid, så min inkomst blir högre, konstaterar han.
Hävda sig i konkurrensen
Ann Hasselberg i Clas Ohlsons centrala fackliga grupp tror att ökat tjänsteinnehåll är ett bra sätt att hävda sig i konkurrensen med andra butiker och med näthandeln.
– Det kan vara ett sätt att ha jobben kvar. Vi måste utvecklas för att gå framåt, säger hon.
Handels har i en rapport spått att förmågan att öka serviceinnehållet blir en avgörande faktor för hur detaljhandeln utvecklas i framtiden.
– Om handeln lyckas införliva nya kringtjänster som installation, underhåll och leveranser blir det fler jobb, sa Handels chefsekonom Stefan Carlén när rapporten presenterades.
Fakta: Clas Ohlsons nya fixartjänst
Clas Fixare erbjuder praktiska fixartjänster för hemmet, till exempel montering och installation.
Tjänsterna bokas via en app eller vid besök i Clas Ohlsons butiker.
Tjänsterna är enhetligt prissatta och inkluderar i många fall rot- eller rutavdrag. Att få stopp i avloppet fixat kostar 199 kr och en läckande blandare 559 kr.
Appen kommer också att erbjuda rådgivning i videochatt.
Tjänsten lanserades i slutet av november för kunder i centrala Stockholm samt Bromma, Solna och Sundbyberg.
15 fixare har anställts. De är stationerade i tre butiker i Solna och Bromma. De flesta har rekryterats från Clas Ohlsons butiker.
Majoriteten har lön och villkor enligt kollektivavtal med Fastighetsanställdas förbund. För specialister inom el och VVS gäller kollektivavtalen för dessa branscher.
Fixarna är anställda av ett bolag som Clas Ohlson äger tillsammans med Pegital Investment.
Under 2019 kommer tjänsten att utökas till fler platser i Sverige.