Det är via ungdomsnätverket Foundation Guillaume som Frida Wiik får utlopp för mycket av sin kreativa sida. Hon gick med i nätverket för ett par år sedan tack vare sina chefer på salong Etage i Karlskrona.

Ska träffa andra unga kreatörer

Genom Foundation Guillaume är hon med och tar fram nya kollektioner, utvecklar sitt yrkeskunnande och deltar i tävlingar.

– Varje år inför årsmötet får vi skicka in bilder till en tävling. Min bild kom trea. I samma veva sökte jag också ett stipendium och hamnade på andra plats. Så nu får jag åka till Paris i tre dagar i vår och träffa ett 30-tal andra yngre frisörer och bara skapa. Det är väldigt givande, säger Frida Wiik till Handelsnytt.

Frida Wiiks bidrag till Foundation Guillaumes årliga fototävling.

Som utbildad make-up-artist är hon duktig på att se alla detaljer i kollektionerna. Alla delar är lika viktiga – uppsättning, klippning och smink.

Jag har väl lite min stil på det sättet, jag ser mycket till helheten.

– Jag har väl lite min stil på det sättet, jag ser mycket till helheten. Min chef, som också är fotograf, pushar mig och hjälper mig att utvecklas, säger Frida Wiik.

Svårt med ”dåliga dagar”

Trots passionen för yrket är det i bland kämpigt. Precis som i många servicebranscher är det svårt att ha ”en dålig dag”. Engagemanget i Foundation Guillaume och det kreativa arbetet med kollektioner blir en viktig motpol till det vardagliga, säger Frida Wiik.

– Samtidigt vill jag inte släppa kunderna, de ger mig så mycket energi. Att få pendla mellan de olika delarna är roligast.

Foundation Guillaume

Nätverket är en systerorganisation till den internationella frisörorganisationen Intercoiffure Mondial som har cirka 3000 anslutna salonger världen över.

Foundation Guillaume bildades 1982 för att utveckla och stötta unga frisörer. Namnet kommer från den stilbildande frisören Guillaume Guglielmi som bland annat skapade den kvinnliga pagefrisyren.