Öppettiderna står på Facebook, på hemsidan, på dörren och i utskicken. Det känns som en väldigt enkel sak som de flesta förstår sig på och kan respektera. Och det gör dem, med bravur.

Men inte alla. Allt för ofta står jag i kassan, minuten slår stängning och in kommer en kund, följd av en till, följd av en till… Tröttsamt. Visst förstår jag argumenten för att man kommer sent. Man kanske hade mycket hemma eller trafiken var slö. Jag förstår dem som kommer in strax före stängning, ursäktar sig och skyndar sig på.

Men jag kommer aldrig att förstå dem som kliver in fem minuter efter stängning och rullar omkring med kundvagnen som om de hade all tid i världen. Det är inte schyst.

Butikspersonalen är inte robotar, de står inte där hela dagarna för att sedan gå hem och vänta på att butiken öppnar igen. De är människor med familjer, med barn, med husdjur med ansvar: respektera det!

Visst kan det vara riktigt drygt att stå utan en vara man verkligen ville ha just den kvällen, men det kanske är läge att lära sig vara utan någon gång ibland. Allt kan inte ske direkt, allt kan inte finnas tillgängligt 24/7 även om vi ofta får det intrycket av våra smartphones och sociala medier som ständigt rullar på.

Allt kan inte finnas tillgängligt 24/7 även om vi ofta får det intrycket av våra smartphones och sociala medier

Vad gör du när banken har stängt? Du väntar till i morgon. Vad gör du när telefonen har slut på laddning? Du laddar den. Vad gör du när butiken har stängt? Går in ändå.

Nej! Fel svar på sista, du får tyvärr vänta till i morgon. Att du blev akut sugen på chips och dricka är inte personalens ansvar – inte efter stängning i alla fall.

Det här är inte en fråga för Handels eller en fråga om arbetet i butik, det är en fråga om respekt för personalen och för butikens öppettider. Är det en stor fråga? Nej, absolut inte. Men vanligt förekommande nog att det stör mig och det kan sabba mina planer eller försämra en kväll.

Jag kanske missar en nattning med barnen eller en match på tv jag så gärna ville se. Anledningen till att jag missar matchen är kanske för att någon annan inte ville missa den, så de kom efter stängning för att fixa popcorn.

Jag köper att många är stressade, jag köper att man inte alltid hinner med. Men jag köper inte att det är mitt fel och mina kollegors fel och att det är vi som alla gånger ska anpassa oss. Öppettider är i regel svåra att missa och de är inte svåra att förstå. Så snälla, handla när vi har öppet.

Missa inte! Här kan du se Karls krönika i tv-version.