Angående ledaren om chefer i förra numret av Handelsnytt: Jag är oerhört frustrerad och förbannad eftersom arbetsgivare många gånger beter sig på ett helt oacceptabelt sätt mot sina anställda – som är i beroendeställning. Jag har till exempel fått vänta i månader på mitt anställningsbevis och därmed inte kunnat ”stämpla upp” hos a-kassan under denna tid. Lika illa som om jag fått vänta på lön från jobbet. Dessutom är större delen av min inkomst a-kassa i dagsläget.

Psykopat

En vän till mig har en arbetsgivare som är en otroligt egoistisk, sadistisk psykopat och gör som hon vill med sitt företag och sina anställda. (Och AF verkar inte bry sig, trots att de ger bidrag.)

En annan vän har en arbetsgivare som är kritisk, totalt osmidig, klagar på henne inför kunderna, detaljstyr och skyller på alla andra hellre än att ta ansvar för egna begångna fel.

Dessa är bara några exempel. Som anställd, särskilt på små arbetsplatser, kan det vara mycket svårt att säga ifrån, stå på sig. Och många gånger är det inte så lätt att få andra jobb heller, så framför allt vill man behålla sitt jobb.

Trip Advisor

Mitt förslag är att införa en sida på internet (liknande Yelp eller Trip Advisor) där anställda och tidigare anställda kan varna arbetssökande genom att anonymt berätta om problem på arbetsplatser. Kanske en enkät med frågor om arbetsplatsen men också plats för övrig, fri text.

Det kunde på så sätt både hjälpa arbetssökande att veta om de alls bör söka jobb där och om de ändå gör det, vilka svårigheter som kan väntas. Men också kan förekomsten av recensioner på företag från de anställda, bli förebyggande eftersom arbetsgivare behöver personal och vill locka sökande men också behålla befintliga och kanske därför passar sig från att hamna på ”svarta listan” och därmed behandlar sin personal väl.