Handelsnytt har varit i kontakt med 35 anställda, före detta anställda och chefer på totalt 16 butiker. På sju av butikerna uppger de att arbetsmiljön är bra, medan nio vittnar om problem med butiksledningen. Utöver det har vi kännedom om ytterligare 13 butiker där det är eller nyligen varit problem med chefer. Det handlar om anställda som känner sig utsatta för rasism, mobbning och som straffas med dåliga scheman.

Toabesök på arbetstid får ta max fem minuter. Ska man sätta på kaffebryggaren måste man stämpla ut. När det inte diskas dras personalfrukosten in. På en Willysbutik i Dalarna har skyddsombudet larmat till Arbetsmiljöverket, AV, om oro, otrygghet och konflikter.

Det enda som funkat på vår butik är sammanhållningen. Nu är det alla emot varandra och personer går till chefen så fort någon gjort ett litet fel

Willysanställd

– Det enda som funkat på vår butik är sammanhållningen. Nu är det alla emot varandra och personer går till chefen så fort någon gjort ett litet fel, säger en person som jobbat många år på arbetsplatsen.

Arbetsmiljön ska ha lett till sjukskrivningar och förtroendevalda har känt sig trakasserade.

Arbetsmiljöverket vill se utredning

AV har besökt butiken. De tycker att det är oklart om teamcheferna har tillräckliga kunskaper om arbetsmiljö och anser att butiken bör utredas av en neutral part på grund av konflikterna.

Vid missförhållanden gör Willys HR-avdelning egna butiksutredningar.

– Vi har haft förhandlingar om kränkningar där vi inte fått förtroende för HR så vi tycker inte att de kan göra utredningen själva, säger Thomas Krange, ombudsman på Handels i Dalarna.

Butikschefen vill inte kommentera utan hänvisar till Willys kommunikationschef Johanna Eurén. Hon säger att de jobbar hårt med problemen och att en oberoende utredning ska göras. Teamchefer har fått eller ska gå arbetsmiljöutbildning. Hon tycker det är allvarligt att fackliga känner sig trakasserade. Angående sammanhållningen har Willys en annan bild av läget i butiken.

– Vår uppfattning är snarare att många medarbetare tycker att situationen blivit bättre det senaste året, men vi kommer få en tydligare bild i kartläggningen.

Hon förnekar att det finns en tidsgräns för toalettbesök på arbetstid och menar att frukosten drogs in eftersom rutinerna i stort inte fungerade.

Gravid blev hackyckling

Ett uppmärksammat fall är en Willysbutik i norra Sverige där Handels i oktober 2018 stämde företaget i Arbetsdomstolen för bland annat kränkande särbehandling mot en kvinnlig medarbetare. Enligt facket hade kvinnan, som var gravid, utsetts till hackkyckling.

När en läkare ordinerade vila för att inte riskera fostrets liv vägrade chefen att godta läkarintyget. I stället skulle kvinnan uppsöka företagshälsovården flera mil bort.

Det finns ingen empati hos chefen. Gör man inte exakt som man blir tillsagd så blir man uthängd och utsatt för skitsnack. Det är hemskt på jobbet nu.

Butiksanställd

I slutet på januari förlikades parterna i domstolen. Trots flera år med psykosociala problem arbetar butikschefen kvar.

– Det finns ingen empati hos chefen. Gör man inte exakt som man blir tillsagd så blir man uthängd och utsatt för skitsnack. Det är hemskt på jobbet nu. Hade det inte varit för kollegorna hade jag inte ens gått dit, berättar en anställd i butiken.

Willys bild är att arbetsklimatet och ledarskapet i dag är bra, något de menar bekräftas i den senaste medarbetarenkäten.

Flera butiksutredningar i Stockholm

I Stockholm har det varit flera butiksutredningar de senaste åren, säger ombudsmannen Hans Boberg. Men han upplever att det är svårt att lösa problemen eftersom personalen är rädd för att berätta.

– Det är ju verkligen tråkigt om det är så. Vid intervjuer i arbetsplatsutredningar finns alltid en facklig med, man är aldrig själv med arbetsgivaren, svarar Johanna Eurén på Willys.

Nu är det enligt Hans Boberg lugnare i Stockholm.

– Förutom att de fått någon noja på att avskeda folk utan giltiga skäl. Jag har haft flera förhandlingar om det.

Chef i Skåne använder rasistiska uttryck och kastar pallar

I en butik i Skåne vittnar en medarbetare om en butikschef som använder rasistiska uttryck, smäller i dörrar och kastar pallar ute i butiken.

– Vi har kass stämning, och det är medarbetarna längst ner som drabbas hårdast.

Vi har kass stämning, och det är medarbetarna längst ner som drabbas hårdast

Medarbetare

Spionerade på anställda

En butik i Småland har nyligen haft problem med både butikschef och en teamchef. Teamchefen ska ha skrikit åt personalen mitt i butiken och spionerat på anställda.

– Chefen stod utanför butiken under sin ledighet och räknade minuterna hur länge två kollegor stod och pratade. Sen blev de inkallade på kontoret där chefen sa att det kostade att stå och prata och att man inte får göra det. En av tjejerna sade upp sig efter det, berättar en anställd.

Båda cheferna har nu slutat efter att HR gjorde en utredning.

En aggressiv attityd mot facket och bristande utbildning bland chefer är några av skälen till problemen, enligt fackliga källor på Willys.

Hans Boberg, ombudsman på Handels i Stockholm med ansvar för Willys, tycker att kedjan generellt är dålig på att rekrytera chefer.

Det är den ena efter den andra med mycket begränsad kompetens för chefsjobbet.

Hans Boberg, ombudsman på Handels i Stockholm.

– Det är den ena efter den andra med mycket begränsad kompetens för chefsjobbet. Dessutom har de knappt några interna utbildningar. När cheferna inte har kompetens eller verktyg att ta hand om personalen blir det så här.

Willys sticker ut

Han har suttit i möten och förhandlingar om kränkningar mot fackliga.

– Willys har försökt att tysta både lokala och centrala förtroendevalda. Det ledde till att Axfoods ledning krävde bättring från de högre cheferna. Sedan dess har det blivit något bättre.

Även om andra kedjor har liknande problem menar Hans Boberg att Willys sticker ut.

– De har en aggressiv inställning och är tydliga med att de inte tycker om en massa fackligt tjafs.

Heldag med psykologer

Det hårda klimatet ledde också till att psykologer kallades in för en heldag med fackliga och HR-chefer inom Axfood, där Willys ingår.

– Vi fick prata öppet om hur det fungerar. Men det går långsamt. Det ska inte vara så att personer känner att det inte är värt att jobba fackligt för att det är så jobbigt, säger Michael Sjörén, facklig på Dagab och en av de ansvariga för projektet ”Jobba fackligt i Axfood”.

I början på maj ordnades en stor konferens för fackliga i Axfood. Enligt en källa på plats var den stora frågan på Willys chefernas bristande utbildning och den psykosociala arbetsmiljön.

Willys – Axfoods prisade guldkalv

▶ Willys har i dag 208 butiker och cirka 8000 anställda.

▶ Willys är en del av dagligvarukoncernen Axfood. I kedjan ingår även Eurocash, gränshandelsbutiker.

▶ Willys har länge varit lönsamt och har ofta kallats för Axfoods ”guldkalv”. 2018 redovisade kedjan en omsättning på drygt 27 miljarder efter skatt, samt en försäljningsökning på 6,5 procent.

▶ I mitten på maj vann Willys pris som årets butikskedja på branschgalan Retail Awards för bland annat ”18 år av obruten försäljningstillväxt och lönsamhet.”

Så gjordes granskningen

▶ Vi har intervjuat fler än de som citeras i texterna. Vi har foton, mejlkonversationer och annan skriftlig dokumentation som styrker det vi beskriver.

▶ I vissa fall har våra uppgiftslämnare fått källskydd enligt grundlagen. I andra fall har ansvarig utgivare på redaktionen valt att inte publicera städer eller intervjupersoners hela namn och anonymisera bilder för att skydda enskilda butikschefer enligt de etiska spelreglerna för press, radio och tv.