Det är sen eftermiddag torsdagen den 13 december 2018. Luciadagen. Doften av saffran ligger tung. I fikarummet har nästan hela personalen, omkring 20 personer, samlats längs ett långbord. Rummets röda fondvägg lyser över dem. På väggen syns en vit Willys-logga. Under står företagets kärnvärden uppradade:

  • Vi lever lågpris.
  • Butiken är scenen.
  • Du är viktig.

Medarbetaren Björn sitter på mötet och blickar upp mot väggen. Den sista meningen har bränt sig fast i minnet.

– Vi pratade ofta om att sätta dit ett o framför viktig. Oviktig. Det är så man känner sig.

”Du ser spritfet ut”, ”du får allt serverat av dina föräldrar”. Utskällningar framför kunder och kollegor. År av förolämpningar och trakasserier hade lyfts fram i ljuset under intervjuer med HR. Äntligen skulle chefens beteende få konsekvenser trodde personalen.

Oviktig. Det är så man känner sig.

Medarbetaren Björn

Den ditresta regionchefen tog ton från kortändan av bordet. Beskedet: Butikschefen skulle stanna. Personalen fick diskutera i smågrupper om hur de kunde göra situationen bättre. Senare fick de en kurs i stresshantering.

– Jag kände både besvikelse, irritation och ilska. Detta har pågått i tio år. Ledningen har nonchalerat våra rop på hjälp. När det nu skedde igen gick luften ur oss alla, säger Björn.

Ett utbrett problem

Norrlandsbutiken är inte det enda exemplet. Flera personer med lång erfarenhet och stor insyn bekräftar att det finns ett utbrett problem med chefers attityd mot personalen inom Willys.

Vi har varit i kontakt med 35 anställda, före detta anställda och chefer på totalt 16 butiker. På sju av butikerna uppger de att arbetsmiljön är bra, medan nio vittnar om problem med butiksledningen.

Utöver det har vi kännedom om ytterligare 13 butiker där det är eller nyligen varit problem med chefer. Det handlar om anställda som känner sig utsatta för rasism, mobbning och som straffas med dåliga scheman.

Luciamötet blev droppen för Björn. Under fem år hade han levt med uttalade hot om att få sparken. Han sökte sig vidare och tog slutligen ett annat jobb.

Backas upp av kollegorna

Björn är långt ifrån ensam om sin upplevelse i Norrlandsbutiken. Sedan butikschefen började för cirka tio år sedan har 17 anställda slutat på grund av chefen, menar personalen vi pratat med. Björns historia backas upp av Charlotte, Gerd, Maria, Mikael, Liss, Therese, Cornelia, Renata, Annika och Hanna som alla vittnar om olika former av kränkningar. Alla utom två jobbar fortfarande i butiken.

Hanna var med om en personlig tragedi när hennes partner gick bort. I samband med hennes sjukskrivning efter dödsfallet blev hon påhoppad.

– Jag fick frågan om min sambo höll på med droger, eller om han var lika överviktig som jag, säger hon.

De anställda har sagt ifrån tidigare. 2012, 2015 och 2018 har grupper inom personalen larmat Willys ledning. De har också skrivit till företagets visselblåsartjänst upprepade gånger.

När någon var sjuk var det för att man var fet och lat. Om någon sa ifrån skulle man mobba ut dem så att de slutade

Tidigare teamchefen Charlotte

Charlotte var teamchef i kassan 2014 och 2015 och satt även i butiks- ledningen. Hon är en av dem som sagt ifrån. I dag arbetar hon som chef i ett annat företag.

– När någon var sjuk var det för att man var fet och lat. Om någon sa ifrån skulle man mobba ut dem så att de slutade, säger hon.

Precis som Willys i stort så går butiken bra. Enligt Charlotte är det förklaringen till att butikschefen får vara kvar.

– Chefen levererar bra siffror. Men det är på bekostnad av personalen. Jag är mån om att man ska ta hand om varandra. På Willys var det raka motsatsen.

Maria som har arbetat på butiken sedan 2006 säger att all arbetsglädje nu är borta. Hon får medhåll av Mikael som varit i butiken sedan 2013.

– När Willys vet hur dåligt alla mår, varför bryr de sig inte?

Facket: ”Har inte hanterats professionellt”

Efter mötet i december har vissa åtgärder vidtagits. Chefen har fått en erinran, och har bett om ursäkt för vissa uttalanden. Men Willys fortsätter ändå att dra fel slutsatser, menar Handels.

– De vill att personen som plågar personalen ska komma med lösningen. Ett exempel på det är att de ska lära sig stresshantering. De bollar tillbaka till att det är de anställdas fel, säger ombudsmannen Bengt och fortsätter:

– Någonstans finns det ett stort generalfel för det här har inte hanterats professionellt någonstans. Som jag ser det är det en kultur som kommer uppifrån, säger han.

Butikschefen har fått höra alla anklagelser. Påståendena om alkohol och vikt, att anställda är bortskämda, lata och att de ska mobbas ut, samt situationen där en medarbetare ska ha fått frågan om sambon gick på droger vill chefen inte kommentera.

– Jag har blivit beskylld för så många saker. Men det som har hänt och påstås ha hänt, det är ju bakåt i tiden. Jag vill ta oss framåt.

Att 17 personer slutat på grund av kränkningar är inte heller sant, hävdar chefen.

– Det kan jag säga på en gång att det stämmer inte. Människor är inte fast på en arbetsplats hela livet.

Men våra källor säger ju att de slutat på grund av att du kränkt dem?

– De som har sagt så får stå för det. Det är ingenting jag står för i alla fall. Det är deras sanning. Min sanning är något helt annat.

Butikschefen vill nu blicka framåt och arbeta med en handlingsplan som, enligt chefen, tagits fram av alla i butiken.

– Vi jobbar med det inom butiken. Det är bara vi som kan lösa det.

Det alltid någon som är missnöjd på en arbetsplats vilket såklart är tråkigt. Men det hör till

Butikschefen

– Jag sköter mitt jobb. Sen finns det alltid någon som är missnöjd på en arbetsplats vilket såklart är tråkigt. Men det hör till.

Willys förvånas av kritiken

Enligt Willys kommunikationschef Johanna Eurén är bilden i Norrlandsbutiken inte entydig.

– Det finns också en annan bild som förmedlas av andra i butiken.

Kursen i stresshantering innefattade även arbetsmiljöfrågor och var tänkt som ”ett trevligt inslag i vardagen” och inte för att lägga ansvaret på personalen. Företaget beklagar om det uppfattats på annat sätt.

Willys förvånas av kritiken från Handels. Regionchef och HR har agerat och dessutom har facket aldrig krävt att chefen ska omplaceras eller avskedas, menar Willys.

Willys: Axfoods prisade guldkalv

▶ Willys har i dag 208 butiker och cirka 8000 anställda.

▶ Willys är en del av dagligvarukoncernen Axfood. I kedjan ingår även Eurocash, gränshandelsbutiker.

▶ Willys har länge varit lönsamt och har kallats för Axfoods guldkalv. 2018 redovisade kedjan en omsättning på drygt 27 miljarder efter skatt, samt en försäljningsökning på 6,5 procent.

▶ I mitten på maj vann Willys pris som Årets butikskedja på branschgalan Retail Awards för bland annat ”18 år av obruten försäljningstillväxt och lönsamhet.”

Så gjordes granskningen

▶ Vi har intervjuat fler än de som citeras i texterna. Vi har foton, mejlkonversationer och annan skriftlig dokumentation som styrker det vi beskriver.

▶ I vissa fall har våra uppgiftslämnare fått källskydd enligt grundlagen. I andra fall har ansvarig utgivare på redaktionen valt att inte publicera städer eller intervjupersoners hela namn och anonymisera bilder för att skydda enskilda butikschefer enligt de etiska spelreglerna för press, radio och tv.