Det är första gången H&M Sverige använder sina egna anställda som modeller i en kampanj. 

– Det är en bra och rolig grej. Jag är en queerman och det är kul att få vara ansiktet utåt och få ungdomar att känna att det finns sådana som mig på butiken. Att om jag kan jobba här kan de också göra det, säger Demba Sabally.

Han har inte själv råkat ut för diskriminering på jobbet. 

– Det beror nog på att jag inte är stereotypen för en gaykille. Folk blir snarare chockade när de får reda på att jag är det.

Det beror nog på att jag inte är stereotypen för en gaykille.

Demba Sabally tycker att HBTQ-personer har blivit mer accepterade i samhället på senare år. Det pratas om det i skolan och bussarna flaggar med regnbågens färger under Pride-veckorna.

– Det hade nog inte hänt för 20 år sedan. Det syns mer i dag och det finns ord som hen. 

Han tycker att unga i dag ofta är öppna för att man kan leva på olika sätt. Det är främst äldre personer som kan ha svårt att förstå.

– Unga har koll. Äldre kan vara mer konservativa eller okunniga, men det kanske är för att de inte mött så många HBTQ-personer.  

Samtidigt är många nyfikna. På jobbet tycker inte Demba Sabally att man ska fråga om en person är gay. 

Du frågar ju inte om någon är straight.

– Man behöver inte fråga om sexuell läggning. Du frågar ju inte om någon är straight. Då ska man lära känna personen först. Däremot kan man fråga om HBTQ och hur det fungerar om man märker att en kollega verkar vara insatt i frågorna. 

H&M:s kampanj ”Love for all” lanserades 5 juni för att inspirera kollegor och kunder att stå upp för den man är. I samband med det hade man även en intern fokusvecka med samtal om att välkomna olikheter. Tio procent av kollektionsförsäljningen går till FN:s kampanj UN & Equal. 

– Jag tycker att det är jättebra att H&M lyfter upp anställda med olika åldrar och bakgrunder. 

Demba Sabally

Ålder: 22 år.

Bor: Göteborg.

Jobb: Ansvarig för damavdelningen på butik i Göteborg.

Lön: Vill inte uppge.

Familj: Mamma, pappa och tre syskon.

Intressen: Dansar Vogue och dj:ar.