Jag följer en butiksanställd på Instagram. Där berättar hon att hon förra veckan hittade använda vaxremsor i provhytten, två gånger. Och fick ett snusksamtal från en ”kund” som berättade om hur snygga de som jobbar i butiken är och om ett par som hade sex i provhytten.

Mitt starkaste minne från min tid i butik var hen som lämnade bajsblöjor i provhytten.

Det är inte bara på sociala medier folk beter sig som skit. Folk behandlar servicepersonal som skit också. Bete er! Bete er som människor, och som om alla andra också är människor. Det är min enkla uppmaning.

Och till er anställda. Enligt mig, men kanske inte er arbetsgivare, ingår det inte i servicen att vara trevlig mot otrevliga kunder. Tolerera inte övertramp i servicens namn. Att le, vara trevlig och göra sitt jobb är inte lika med att det är fritt fram för kunder att säga eller göra vad som. Även om det leder till ett sälj.

Alla kunder kan ha en dålig dag och missa att le mot hen i kassan. Men det finns inga ursäkter för trakasserier eller att lämna nerbajsade blöjor.