Varför Stockholm?

– Vi har inga förtroendevalda att kontakta i Stockholm och har länge efterfrågat fackliga kollegor där. Nu har företaget själva insett att det behövs, så vi blev inbjudna av Inditex som äger Zara för att träffa vd:n, HR-chefen och få tillgång till butikerna.

– Det roliga var att vi bara skulle till Zara, men väl på plats blev vi lovade att komma till alla Inditex butiker, även Massimo Dutti, Oysho, Bershka och Pull and Bear.

10% fler medlemmar i facket på Zara

På en vecka ökade ni antalet medlemmar på Zaras butiker med tio procent! Vad är hemligheten?

– Det är nog att vi pratar ”Zara-språk”. Vi känner till butikerna, även om det är i olika städer har vi förståelse för hur det funkar. Vi kunde säga konkret vad vi kan påverka på vår arbetsplats. Det var back to basic, där vi inte försökte slänga oss med fackliga ord utan tänkte hur det hade varit för oss själva.

Hur togs ni emot i butikerna?

– Generellt blev vi jättevarmt välkomna av chefer och anställda. Utfallet blev mycket bättre än vi trodde och vi fick inte bara många att vilja gå med i facket, utan även flera att engagera sig som skyddsombud och Handelsombud. Det var bra att vi kunde berätta att vi var där de är i dag för 2–3 år sen. I Malmö bildade vi ju Zaras första fackklubb våren 2017.

Vi tvingar fram vissa förändringar över hela organisationen

Maria Lövgren, skyddsombud på en Zara-butik i Malmö

Varför är det viktigt att ha fackliga kollegor i Stockholm?

– Vi vill helst ha en central facklig grupp, så vi kan påverka företaget på ett större plan. Nu gör vi det lokalt och även om vi vet att vi tvingar fram vissa förändringar över hela organisationen vill vi även kunna kontrollera detta på riktigt.

Blev ni förvånade att Inditex ville öka det fackliga engagemanget?

– Det lät nästan för bra för att vara sant. Men vi blev ju inbjudna till huvudkontoret där vi kunde prata högt och lågt om allting med företagets vd och HR-chef. Vi ställde frågor som hur de ser på fackligt arbete, framtiden och utbildning för chefer. De tycker att facket är viktigt och ska vara en naturlig del av verksamheten.