Klockan sju på morgonen kliver Maria Lövgren in på jobbet. Först får hon veta att tre kollegor är sjuka. Sen kommer varuleveransen. Innan kläder kan plockas upp ska prislappar printas. Maria trycker på skriv ut. Det går inte. Skrivaren är paj. När hon sedan ska skanna in plagget på sin handdator tar datorns batteri slut. Halv tio sjukanmäler sig ytterligare två kollegor. Butiken öppnar. Maria springer runt för att vara där det behövs. Hon blir kissnödig. Håller sig. Till slut ber hon en kollega täcka upp för henne. Väl tillbaka frågar en kund efter ett par byxor. Maria skannar varan i sin handdator. Den funkar inte. Hon chansar på lagret. Letar i kaoset. Tiden går. Kunden väntar. Då kommer en nyanställd kollega och vill ha hjälp. Maria hittar byxorna men för att kunna sälja dem måste de skannas. Det funkar inte. Det blir lunchtid. Kundrusch. Någon blir sjuk och går hem. Vid stängning är butiken i kaos. Kläder ligger på fel plats. Provade kläder fyller provrummen. En vanlig dag på Zara i Malmö är slut.

”Inför en webb­tjänst som varnar för dåliga chefer”

Insändare

– Det är nödläge jämt. Jag pratar dagligen med kollegor som säger att de inte klarar det längre. Att vi måste göra något, säger Maria Lövgren, skyddsombud på Zara i Malmö.

1 år av daglig kris

I oktober förra året slog skyddsombuden larm till sin arbetsgivare: Situationen är ohållbar. Anställda blir sjuka och slutar. De vill att företagshälsovården tas in, att den tekniska utrustningen förbättras och att underbemanningen fixas.
– Nu kan personer som behöver återhämtning för att de har jobbat sex dagar i rad tas in. Om det överhuvudtaget tas in personal när någon är sjuk. Det kan inte vara krissituation nästintill varje dag. Det är en ond cirkel som vi behöver hjälp att bryta, säger Maria Lövgren.

Facklig hjälte tar fajten med modejätten

Hallå där

Zara har gjort en del åtgärder. Anställda ska få ergonomiutbildning. Sjukstatistik ska följas upp för att se vad som är problemet och vad som behövs göras. Rehabiliteringssamtal med anställda ska hållas tidigare. De har också frukostmöten där anställda kan ventilera vad som kan förbättras. Men också möten för uppmuntran och motivation.

Maria Lövgren är inte nöjd. Därför har hon nu i egenskap av skyddsombud slagit larm till Arbetsmiljöverket.
– Zara har goda intentioner, men det räcker inte. Vi har till exempel redan en policy om rehab-samtal, men ingen ordentlig analys har gjorts över varför så många är sjuka och personalomsättningen är så hög. Jag tror inte Zara har resurserna att göra detta själva utan behöver ta in kunskaper utifrån, som företagshälsovården.

Klädkedjan tidigare hårt kritiserad

Zara har tidigare varit i blåsväder. Våren 2012 avslöjade Uppdrag Granskning att personalen hotas med repressalier om de påpekar missförhållanden. 2015 hade situationen inte förbättras. Till Handelsnytt sa Zara att de inte kände igen kritiken och att de hade en bra arbetsmiljö.

I dag är det annorlunda menar Maria Lövgren.
– Vi påtalar problem nu, som att anmäla till Arbetsmiljöverket. Vi har generellt en god dialog med vår ledning och har högre i tak.

Arbetsmiljöverket har ännu inte beslutat om inspektion.

Handelsnytt har varit i kontakt med Zara som till slut valt att inte svara på våra frågor.