Det är kassastationerna i Arlandas terminal fem som under en längre tid gett upphov till smärtor och värk i både ben, axlar, nacke och rygg för personalen.

Totalt kan nio personer arbeta samtidigt vid diskarna som står sammankopplade längs en långvägg. Cirka 45 personer arbetar i butiken, varav nästan alla upplevt problem.

Måste luta sig fram för att nå varor

Enligt Poul-Erik Jensen, ombudsman på Handels i Uppsala, är kassastationerna för djupa vilket innebär att personalen måste luta sig fram och lyfta varorna som kunderna lägger upp. Dessutom finns ingen möjlighet att sitta ner när man jobbar.

– Kassorna skapar väldigt konstiga ergonomiska ställningar för de som jobbar vid dem. Trots att personalen länge varnat om att man får ont har kassorna funnits här i två och ett halvt år nu, säger Poul-Erik Jensen.

Trots att personalen länge varnat om att man får ont har kassorna funnits här i två och ett halvt år nu

Poul-Erik Jensen, ombudsman Handels.

Redan i september förra året lyftes frågan av skyddsombudet på Dufry. Sedan dess har olika lösningar testats. Bland annat har ett antal snurrtallrikar installerats så att de anställda ska slippa luta sig fram för att skanna varor. Dessa har dock visat sig vara ineffektiva eftersom flaskor och andra tunga artiklar lätt ramlar av.

Personal snubblar över varandra

– Dessutom är det trångt och personalen snubblar över varandra när de ska ta sig bort från kassalinjen, säger Poul-Erik Jensen och fortsätter:

– Vad gäller möjligheten att sitta ner så ställde arbetsgivaren fram stolar utanför arbetsledarens kontor, men det säger sig självt att ingen vill sitta där.

Poul-Erik Jensen har nu därför valt att anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket genom en så kallad 6:6a-anmälan.

– De har bra lösningar i de andra fyra taxfreebutikerna på Arlanda så det borde gå att ordna. Nu får Arbetsmiljöverket titta på det här, säger han.

Enligt Dufrys ägare, the The Nuance group, tar man problemen med kassadiskarna på allvar.

– Vi jobbar systematiskt och kontinuerligt med att förbättra vår arbetsmiljö. Vi har tillsammans med huvudskyddsombud för vår lokala Handelsklubb tagit fram en plan för åtgärder som vi implementerar enligt tidsplan, säger vd Margareta Le Calvé.

Varför byter ni inte bara ut disken?

– Våra butiker och kassadiskar utformas och designas i enlighet med globala riktlinjer inom Dufry-koncernen. Vi finns i 63 länder och kassadiskarna är en del av vårt designkoncept i alla länder och i våra butiker på Arlanda. Den aktuella butiken har ett stort flöde av kunder och designen och butiksmiljön är därför anpassad för detta.

Vi finns i 63 länder och diskarna följer samma designkoncept i alla länder samt i alla våra övriga butiker på Arlanda.

Margareta Le Calvé, vd på Dufry i Sverige.

Men om folk får ont av kassan, varför håller ni fast vid riktlinjerna? Anställda borde få ont även i andra länder?

– Jag kan bara tala för Sverige. Kassadiskarna är rätt utformade och följer Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Sen kan ju människor vara olika långa eller korta. Men vi jobbar som sagt kontinuerligt med arbetsmiljöarbetet och vi har beslutat om en åtgärdsplan i det här fallet.

Har prövat med stolar

Vad gäller möjligheten att sitta ner säger Margareta Le Calvé att stolar har testats vid kassorna. Efter utvärdering tillsammans med personalen har man dock valt att placera dem på ett annat ställe i lokalen. När det kommer till 6:6a anmälan så är företaget förvånade över att den kom nu eftersom tidsfristen för att lösa problemen inte löpt ut än.

Handelsnytt har varit i kontakt med anställda på Dufry som inte vill kommentera frågan. Detta på grund av ett sekretessavtal där man förbundit sig att inte tala med medier.