Trots att klockan bara är 10 är det en stadig ström av spelsugna kunder på Coop Sveaplan i Eskilstuna. De kommer i träningskläder och arbetskläder för att lämna in sina kuponger. Och det tar tid.

Jeanette Åbom trycker och trycker på Svenska spels skärm, vrider på kroppen för att se var hon lägger kupongen. Sen hänger sig maskinen och det är bara att börja om. Kunderna kan ha tio kuponger som ska lämnas in och hon uppskattar att hon använder maskinen ungefär var femte minut under ett arbetspass.

På de tidigare maskinerna matades kupongerna in uppifrån. I de nya fotas kupongerna av underifrån och Jeanette Åbom måste böja sig för att titta att hon lägger dem rätt.

Har fått tennisarmbåge

Sedan de fick de nya spelterminalerna i början av förra året har hon fått tennisarmbåge.
– Det är så himla viktigt med ergonomi när man sitter i kassan men här känns det inte som att de har tänkt på det, säger hon.

Tennisarmbågen kom i somras och hon har lite mindre ont i dag. Försöker variera vilken hand hon använder och tänker mer på hur hon jobbar.
– Men det var ett tag jag inte kunde dammsuga. Men det är ju bara skönt, säger hon och skrattar.

Jeanett Åbom och Susanne Larsson jobbar i Coops förbutik i Eskilstuna.

Även kollegan Susanne Larsson har fått ont sedan de nya terminalerna kom. I nacken och ner i ryggen.
– Det känns som att man ska trycka på fler och fler knappar både här och i kassan, allt ska godkännas, säger hon medan hon lägger upp två paket långa gula Blend på disken åt en kund.

Arbetsgivaren har ansvar

Det är skillnad att trycka på riktiga knappar eller tangenter jämfört med en stum skärm, tycker de båda kollegorna.

Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön och att anställda inte får ont av sitt jobb. Men Jeanette Åbom har inte tagit upp problemet eftersom de nyss fått en ny chef. Hon tycker att problemet ligger hos dem som levererat terminalerna.
– Man känner sig så liten mot Svenska spel. Om det ringer en person från Coop och har ont i armen säger de väl bara att man ska göra något annat. Men det här är mitt jobb och jag vill kunna jobba i flera år till med spel. Här kan jag snacka sport med gubbarna, de vet vilka lag jag hejar på och jag vet vad de hejar på.

Joachim Elm, försäljningschef ombud, på Svenska spel har inte hört talas om att någon fått ont av terminalerna.
Han säger att de köpte in terminalerna från Frankrike just på grund av att de redan använts i större skala. 40 000 terminaler finns över hela världen, bland annat i Frankrike och i Tyskland.

Tidigare matades kupongerna in uppifrån. Nu fotas de av underifrån.

Testade i fem butiker

Svenska spel testade också en prototyp i fem butiker under ett par månader.
– Efter testerna tog vi fram skumgummiplattor som man kan använda för att höja och sänka terminalerna, eftersom vi alla är olika långa. Det är en utmaning när man ska göra terminaler. Men det är såklart skillnad på att testa i fem butiker och ta ut den i 2 200 butiker som vi har i Sverige, säger Joachim Elm.

De har fått en del klagomål på att det är många tryck och att vissa id-kort inte funkar i terminalerna.
– Jag förstår att det kan leda till bekymmer. Vi jobbar på att förkorta några av de vanligaste vägarna så att det inte blir så mycket tryck på skärmen. Och vi vill fortsätta förbättra terminalerna, säger han.

Tipsa oss! Har du också fått ont av de nya terminalerna? Hör av dig till reportern Anni Alm.