Många förlorar provisionen med H&M:s nya modell
Allt färre H&M-anställda får provision med företagets höjda försäljningsmål. Personal och fack är kritiska, men H&M själva hävdar att det nya systemet syftar till att belöna långsiktig tillväxt.
Som Arbetet tidigare har rapporterat har modekedjan H&M infört ett nytt provisionssystem som väckt kritik bland fack och anställda.
Tidigare kunde anställda i alla butiker få provision. Men från och med det senaste kvartalet betalas provision bara ut om en butik uppnått ett specificerat försäljningsmål dessa tre månader, annars blir det ingenting alls.
Nu har de första utbetalningarna enligt det nya systemet genomförts.
Pengarna uteblev
Enligt en H&M-anställd som Arbetet har talat med har bara tre av 27 butiker i hennes region kvalificerat sig för provision.
Kravet är kopplat till butikernas försäljningssiffror.
Jag kunde få upp till 4 500 extra per kvartal.
– Min butik fick ingenting, vilket var förväntat, eftersom målet praktiskt taget är omöjligt att uppfylla. H&M menar att man kan påverka sin provision mer. Men nu har vi kvitto på att det inte blev så. Jag har slitit jättehårt, mött kunder, varit service minded och alltihop. Ändå blev det ingenting. Vad mer kan vi göra? säger kvinnan, som vill vara anonym.
Tidigare fick hon mellan 1 000 och 1 500 kronor i provision per månad, pengar som nu alltså uteblir helt.
– Jag kunde få upp till 4 500 extra per kvartal. Och vissa av butikerna som inte fått provision har närmare 80 anställda. Så då förstår man att H&M sparar ganska mycket pengar på detta.
Vad säger dina kollegor?
– Alla jag har talat med är sjukt besvikna, det känns som att vi inte är värda något. Hur mycket vi än jobbar så uppskattas det inte. Det känns som en käftsmäll efter att ha jobbat så många år i företaget, säger hon.
Handelsanställdas förbund var kritiska när förändringen presenterades i höstas.
De har ännu inte sammanställt statistik för hur många medlemmar som går miste om provision efter förändringen, då systemet slår igenom fullt ut den 25 mars.
Hoppas kunna förhandla
– Men de signaler vi har fått tyder på att det tyvärr blivit som vi befarade då, att betydligt färre av våra medlemmar får provision, säger Jens Lundberg, pressekreterare.
Handels hoppas fortfarande att H&M ska gå med på att förhandla om saken framöver.
– Vi är inte bundna till att återinföra det gamla systemet. Vårt första mål är att gå tillbaka till förhandlingsbordet. H&M kommer säkert att göra en egen utvärdering, så det är möjligt att vi kan hitta en gemensam lösning, säger han.
H&M har valt att svara på Arbetets frågor via mejl:
”Sedan implementeringen av det uppdaterade provisionssystemet så har vi lagt fokus på att ha en dialog med våra medarbetare, samt med facket, för att se hur vi kan förtydliga syftet med uppdateringen.
H&M ska utvärdera provisionen
Vi förstår och respekterar att detta innebär en förändring men är glada och stolta över att fortsatt kunna erbjuda provision som förmån.
Detaljhandeln är en bransch i förändring och det uppdaterade provisionssystemet syftar till att engagera och belöna en långsiktig tillväxt.
Vi kommer under våren att fortsätta utvärdera det uppdaterade provisionssystemet tillsammans med våra medarbetare.
Vi kommenterar inte modellen för det uppdaterade provisionssystemet, eller våra resultat, då det är konkurrenskänslig information”, skriver företagets presskontakt Johanna Behrer.
Den här artikeln är först publicerad i Arbetet, som tillsammans med Fastighetsfolket och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.