Sedan coronakrisen började har Postnords paketflöden ökat markant. Dygnet den fjärde till femte maj hanterade Postnord nära 800 000 paket. Det är lika många som under Black Friday 2019 och nästan dubbelt så många paket jämfört med en vanlig dag.

Enligt Postnords E-barometer som Sifo Kantar gjort, är det framförallt hemleveranser till dörr och postlåda som ökat. Men även leveranserna till postombuden är många. Drygt en tredje del av befolkningen väljer att hämta sina paket hos ett lokalt postombud.

”Mycket mer paket än vanligt”

– Vi har väldigt mycket mer paket än vanligt. Det märks att folk har tid att knappa hem grejer nu. I vanliga fall brukar vi få tre vagnar med paket om dagen. Nu är de sex-sju stycken. Och de är stora burar, inga små vagnar, säger Carina Fredriksen som jobbar mycket med paketen i förbutiken på Ica Focus i Göteborg.

Att butiken tar emot post från fyra leverantörer – Postnord, Schenker, DHL och Bring – tror hon kan vara ytterligare en anledning till just hennes jobbs ökade antal paket. Hon har också hört att andra, mindre postombud tvingats slå igen på grund av krisen, och då blir istället Ica Focus kundens närmaste postombud.

Alltid köer – men avstånden lugnar

Trots mängderna med paket tycker Carina Fredriksen, som också är vice ordförande på jobbets fackklubb, att arbetet flyter på bra. Något som hjälper är att de anställda gymnasieungdomarna har tid att jobba fler pass nu när en del av dem har uppehåll i skolan på grund av corona.

På ett sätt är det faktiskt lugnare nu.

– Nu kommer kunderna utspritt i ett jämt flöde mellan 7 och 23. Innan kom de vid 17 och trängdes och köade i två timmar. Nu har vi i och för sig köer hela tiden istället, men kunderna har blivit jätteduktiga på att hålla avstånd. Det gör att man känner att man hinner ta varje kund och inte behöver stressa vidare till nästa. Så här får de gärna fortsätta, säger Carina Fredriksen.