Åhléns: Neddragning av timmar är nödvändig för lönsamheten
Nödvändig åtgärd, men självklart vill Åhléns kunna erbjuda höga sysselsättningsgrader. Varuhuskedjans pressansvarige Monica Hultgren Andersson svarar via mejl på varför Åhléns drar ner på anställdas timmar i Uppsala Gränby.
Den 1 januari måste alla butikssäljare på Åhléns i Uppsala Gränby gå ner i tid. För säljarna kommer den nya arbetstiden att ligga på åtta timmar i veckan till som högst 26 timmar i veckan, knappa 70 procent. De allra flesta har jobbat på varuhuskedjan i över tjugo år.
Varför drar ni ner på timmar?
– Det är nödvändigt för att i framtiden kunna bedriva en lönsam affär. Kundernas köpbeteende har förändrats, vilket förstärkts till följd av covid-19, där en större del av kunderna har börjat handla online, vilket resulterat i lägre besöksantal och därmed mindre försäljning. Uppsala Gränby har under en längre tid haft fler timmar än vad varuhus av samma storlek och omsättning har.
Det kan bli svårt för anställda att leva på lönen efter neddragningen av timmar. Hur ser ni på det?
– Åhléns vill självklart kunna erbjuda anställningar med höga sysselsättningsgrader men där detta inte är möjligt för att klara lönsamheten behöver vi göra förändringar.
Mertidsuttaget i butiken är stort, enligt facket. Hur rimmar det med att skära i arbetstidsmåttet?
– Mertid används ibland då medarbetare stannar en timme eller två för att täcka upp vid sjukdom eller vab.
Butiken är relativt stor. Är det rimligt att två personer under kvällstid ska klara av att ge bra service?
–Vi anpassar vår bemanning efter besökstrafik, försäljning och omsättning för att även kunna bemanna med fler medarbetare när besökarantalet är högre.