Den 1 januari måste alla butikssäljare på Åhléns i Uppsala Gränby gå ner i tid. Ledningens tjänster ligger i stort sett kvar som idag. För butikssäljarna kommer däremot arbetstiden ligga på åtta timmar i veckan till som högst 26 timmar i veckan, knappa 70 procent. De allra flesta har jobbat på varuhuskedjan i över tjugo år.
– De har alltid ställt upp, vridit och vänt på sig för Åhléns bästa. De har varit stolta över att jobba för kedjan. Nu är de besvikna, säger Katarina Lindquist, ombudsman på Handels.

”Kommer inte ge oss”

Hon säger att facket hade flera lösningar där neddragning av timmar skulle ha kunnat undgås.
– Det blev blankt nej. Vi fick höra att det var ett centralt beslut. Punkt. De lyssnade inte ens på våra argument. 

Facket framförde till exempel att mertidsuttaget på butiken varit stort – både 2019 och 2020.  
–  Det tyder ju på att butiken inte klarar sig på den bemanning som är idag. Hur ska det då gå när de skär ytterligare? Under kvällstid ska två personer jobba. En i kassan och en på golvet. De ska även sköta uthämtningen av paket köpta på nätet. Det är ingen liten butik det handlar om.

Facket kan inte stoppa hyvlingen. Men kommer ändå inte ge sig. Alla arbetsmiljöproblem ska anmälas. Mertidsuttag ska granskas. 
–  Vi kommer att hålla koll på det här, säger Katarina Lindquist.

Åhléns: ”Nödvändig åtgärd”

Enligt Åhléns är neddragningen av timmar nödvändigt.
– Det är nödvändigt för att i framtiden kunna bedriva en lönsam affär i Gränby. En större del av kunderna har börjat handla online, vilket resulterat i lägre besöksantal och därmed mindre försäljning. Uppsala Gränby har under en längre tid haft fler timmar än vad varuhus av samma storlek och omsättning har, skriver Åhléns pressansvarig Monica Hultgren Andersson i ett mejl till Handelsnytt.

På Åhlens Gränby i Uppsala jobbar elva anställda, varav två har ledande positioner.

Fler än Åhléns hyvlar. Varje dag sedan september har det hyvlas arbetstider på en arbetsplats i Sverige, visar Handelsnytts granskning.