1 Hur gör jag?

Du pratar med din chef. Du kan också prata med den som är personalansvarig.

2 Räcker det att berätta muntligt?

Nja. Det finns inget krav på att du ska säga upp dig skriftligen, men det är bra att ha uppsägningen dokumenterad. Blir det en konflikt är det du som måste bevisa att du sagt upp dig. Uppsägningstiden gäller också från den dagen du sa upp dig – även detta kan vara bra att ha skriftligt.

3 Vad ska uppsägningen innehålla?

Den skriftliga uppsägningen kan vara via mejl, sms eller på papper och det ska framgå att du säger upp dig, från vilket datum du gör det samt ha ditt namn/underskrift.

Tänk på att behåll en kopia själv. Se även till att du har en skriftlig bekräftelse från chefen.

4 Kan jag säga upp mig på studs?

Nej, du har uppsägningstid. Beroende på anställning är den olika lång. Har du fast anställning/tillsvidareanställning har du vanligtvis 1 månads uppsägningstid. Men du kan ha längre. Få har mer än två månader.

Har du däremot en visstidsanställning som vikariat eller timanställning eller en provanställning är uppsägningstiden två veckor – om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Annars ska du i regel jobba den tiden som du har kontrakt på.

Uppsägningstiden börjar gälla från det datum du säger upp dig.

5 Måste jag jobba uppsägningstiden?

Ja, om du och din arbetsgivare inte kommer överens om någonting annat eller om du redan har beviljad ledighet som semester eller föräldraledighet när du säger upp dig.

Exempel: Du har 1 månads uppsägningstid. Du har 1 månad beviljad semester. Du säger upp dig första semesterdagen. Då är du ledig under uppsägningstiden.

6 Tänk på:

  • Be om arbetsgivarintyg! Du kan behöva det senare, till exempel om du skulle bli arbetslös vid ett senare tillfälle. Intyget ska innehålla uppgifter om din anställning, hur du jobbat de senaste 12 månaderna och vilken lön du haft. På arbetsgivarintyg.se kan chefen få hjälp att fylla i det rätt.
  • Be om skriftligt omdöme! Chefens vitsord om dig som anställd kan vara bra att ha om du behöver söka nytt jobb. Att ha en beskrivning av dina arbetsuppgifter och ansvarsområden kan också vara bra.
  • Glöm inte semesterersättningen! På din slut lön – alternativt senast en månad efter att du slutat – har du rätt att få din intjänade semesterersättning på kontot.
  • A-kassan! Säger du upp dig och saknar nytt jobb tänk på att du inte har rätt till a-kassa ett visst antal dagar, ofta 45 dagar plus de sex dagar som alla har. Men du ska anmäla dig till Arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen ändå.