Vi har alla haft kundmöten där vi agerat levande papperskorgar.

Kanske hade kunden en dålig dag. Oj då, produkten de sökte fanns inte i lager. Där står du, den förlorade gentlemannen. Du erbjuder ännu en kundkorg med ett leende på läpparna, som något hämtat från sagan. Du gör sen en reklamation, fast den gulnade plasten skvallrar om att lampan är gammal. Men kunden är kung och du är riddaren i blank rustning som alltid nickar, redo att ta på sig ansvaret för sin kungs lycka.

Emma Gudmundsson, butiksanställd
Emma Gudmundsson

Då vi inte kan sortera våra obemärkta frustrationer likt organiserade lagerhyllor behöver vi stanna upp ibland och fråga oss själva: vad var min roll i butiken i dag? Var jag psykolog? Fysiskt stöd till han där vars ecom-order innehöll en vedklyv på 45 kilo utan bärhjälp? Terapeut till ännu en ensam stammis som spenderar mer tid hos er i butiken än hemma?

Le och lös problem

Att jobba i butik är mer mångfacetterat än vad vi får cred för. Du ska le. Du ska vara pedagogisk. Ge kundservice, men vara effektiv. Du ska vara positiv, vara fysiskt stark. Problemlösare.

Du leder gissningslek flera gånger per dag med de kunder som kommer in och vet vad de vill köpa men ändå inte. Där står du igen, den förlorade gentlemannen redo att leka jeopardy en gång till, med glimten i ögat gör vi det så gärna.

Kolla dig i spegeln

Det är något magnetiskt att jonglera med många bollar i luften. Vi lever för att göra andra glada, med en shoppingbag i handen.

Vi ger så mycket i vårt yrke, därför vill jag att du kollar dig i spegeln innan du går till jobbet i dag.

Vad kan du göra för att vara en go-to guy för dig själv idag? Glöm inte bort att ta hand om dig och dina kollegor! Är det någon som förtjänar en gentleman just i dag som ger dig en kundkorg när du har för mycket att bära, så är det just DU!