Lagerarbetarnas pendelkaos – slagsmål och trängsel
Bristande kollektivtrafik för tusentals lagerarbetare som pendlar i Stockholm- och Uppsalatrakten. Nu driver Handels och arbetsgivarna frågan om förbättring. Handelsnytt följer med i morgonrusningen.
Det är tidig morgon när lagerarbetaren Nicole Pettersson tar pendeln ut mot Kungsängen, nordväst om Stockholm. Med näsorna i mobilskärmarna kliver dom morgontrötta pendlarna av, en efter en.
När tåget närmar sig Kungsängen är beteendet helt annorlunda. Lagerarbetarna som är på väg till Brunna industriområde ställer upp sig vid dörrarna.
Det gäller att komma av tåget, nära rulltrapporna och snabbt älga upp för trapporna för att säkra sin plats på den anslutande bussen.
Lång kamp för bättre kollektivtrafik
– Det här är den värsta tiden, ibland känns det som att det är ett fullkomligt krig om man ska hinna fram och tåget är sent. Jag har aldrig tidigare sett något liknande.
Det är ett solklart tecken på att det behövs fler turer, säger Nicole Pettersson, ordförande för Handelsklubben på Icas lager.
Kampen för att utöka kollektivtrafiken till lagren i Brunna har pågått sedan november 2021. Då höjde både arbetsgivarna och Handels ombudsmän rösterna för en bättre kollektivtrafik till flera lager i Stockholm- och Uppsalaregionen.
I dag, över ett år senare, kör fortfarande inga bussar på helgerna in i Brunnas industriområde.
På vardagskvällarna tvingas de som stämplar ut vid midnatt antingen att ta bilen eller promenera 25 minuter genom det mörka industriområdet för att ta sig tillbaka till Kungsängens station.
Väl där är det buss som gäller då sista tåget går 00.05, en omöjlighet för de hundratals lagerarbetare som stämplar ut kl. 00.00 i Brunna.
Högt pris för gles kollektivtrafik
– Vi betalar både skatt och köper SL-kort. Det känns som ett högt pris för en extremt gles trafik ut hit. Nu har vi i alla fall två bussar under rusningen på morgonen. Innan fick vi knappt plats, berättar Nicole Pettersson.
I industriområdet arbetar flera tusen lagerarbetare och parkeringsplatserna fylls av bilar. Många pendlare kör hellre egen bil än spenderar timmar i kollektivtrafiken.
Det är en asfaltsöken som rimmar dåligt med Region Stockholms miljömål.
”Ett stort problem för våra medlemmar”
Att man inte förutsett det ökade behovet av kollektivtrafik ut till lagren upprör både Handels och arbetsgivarna i Svensk Handel.
Tillsammans har de både träffats och skrivit brev till beslutsfattarna i trafikfrågor.
– Om man vill ha både hållbarhet och fler arbetstillfällen i regionen, så borde det vara en självklarhet att man tar i beaktande hur behovet av kollektivtrafik ser ut vid arbetsplatserna.
Vi har påtalat det här problemet i två år och ser ingen tydlig förbättring. Det är synd för våra anställda och det minskar också vår attraktivitet som arbetsgivare när vi rekryterar, säger Patrik Frank, förhandlingschef på Ica.
Mia Hämäläinen Persson, försteombudsman på Handels i Uppsala, instämmer i kritiken.
– Vi upplever att det är ett stort problem för våra medlemmar. Vi har problem i både Brunna, Rosersberg och Håbo. Det är så pass dåligt ställt att det till och med har uppstått slagsmål på bussarna i Rosersberg.
Långsam politisk process
Det politiska gehöret från Region Stockholm har hittills inte imponerat på Mia Hämäläinen Persson.
– Det har varit en långsam och väldigt trög process. Det händer ingenting när vi pratar med politikerna. Framöver borde vi som har kännedom om behovet få vara med som en remissinstans för sådana här beslut, säger Mia Hämäläinen Persson.
Väl framme på Icas lager i Brunna säger vi hejdå till Nicole.
På vägen tillbaka genom asfaltsöken påminner Google maps hurtigt om att det går 3 minuter snabbare att cykla till redaktionen i centrala Stockholm, det tar 1 timme och 57 minuter.
En hägring rullar förbi, med stora bokstäver signalerar den: “Ej i trafik”.
Handelsnytt har utan framgång sökt Miljöpartiets Anton Fendert, ordförande i Region Stockholms trafiknämnd, för en kommentar.