Det kliar i Majas fingrar när hon svänger förbi H&M-butiken i Göteborg. Det ser lite stökigt ut på sminkavdelningen i butiken, hennes gamla ögonsten.

– Jag byggde sminkavdelningar på flera olika butiker, visade framfötterna. Men det räckte inte, säger Maja.

Nu ska hyllorna skötas om av någon annan. Maja har sagt upp sig efter 10 år på H&M.

Successivt försämrade arbetsvillkor

För Maja har det har varit svårt att släppa tankarna på den förra arbetsplatsen.

– H&M var ett extremt bra företag att arbeta på för några år sen. Vi hade provision, bra kontrakt och en viss kreativ frihet, men allt det togs bort.

Successivt försämrades våra arbetsvillkor med stramare roller och färre timmar. Innan kunde folk stanna kvar länge och trivas. Så är det inte längre, menar Maja. 

Hyvling blev droppen

Samtidigt som arbetsvillkoren försämrades började H&M trycka på sina värderingar, ”everyone is a leader”. För Maja blev motsägelserna för mycket.

– Dagen innan beskedet om hyvlingarna kom hade vi ett informationsmöte. Ledningen berättade om organisationsförändringar som skulle göras för personalens skull. De klädde in det så fint, men inte ett enda ord sas om vare sig hyvlingar eller uppsägningar. Det blev droppen för mig.

H&M-hyvling
Maja, tidigare butiksanställd på H&M

Förkrossade kollegor

– De gick emot precis alla sina värderingar och de behandlade oss anställda som om vi vore naiva, de nästan förolämpade vår intelligens. På vilket vis skulle de här förändringarna gynna oss? Min kollega som var ensamstående mamma blev helt förkrossad när de drog ner hennes fasta timmar.

För Maja blev uppsägningen en sorg men också ett oundvikligt måste.

– Jag grät över känslan att jag var tvungen att lämna. Hade ledningen bara varit ärlig med oss så hade jag kanske stannat. Men av ren självbevarelsedrift och för att kunna behålla någon form av självrespekt sa jag upp mig.

Hon forsätter:

– Det var en enorm lättnad när jag tog beslutet. Chefen stöttade mig helt och hållet när jag berättade att jag ville lämna innan jag blev för bitter. Nu kan jag ändå se tillbaka och ha några goda minnen kvar.  

Personalen gick på knäna

Idag när hyvlingarna fortsätter känner Maja en stark oro för sina tidigare kollegor som inte är lika flexibla, de med barn och de som är nära pensionen.

– Vi var som en liten familj, vi stöttade varandra och hade en god relation med chefen. Men sist jag var förbi butiken gick personalen på knäna, cheferna var utbytta och man hade tagit in bemanningsföretag. Vissa grät nästan, de kände sig så ensamma. Hur ska det gå för dem?

En smärtsam sanning

Efter att Maja slutade på H&M skrev hon ett inlägg på Facebook om varför hon lämnat företaget. Reaktionerna var många och i dag är hon glad att hon kunde sätta ord på det hon upplevt. 

– Det fick ett jättefint mottagande, många hörde av sig från andra H&M-butiker och tyckte att det var bra att någon vågade säga hur det var. Samtidigt tyckte också många att det var smärtsamt att läsa något som låg så nära sanningen, många av dem ville säga upp sig.

På H&M:s hemsida går det att läsa ”But most of all it’s our people that make us who we are” och ”Enjoy work and have time for life”.

– Jag tror H&M kommer förlora eldsjälarna, de som blir duktiga på sina jobb och stannar i tio år. De accepterar inte villkoren. Det blir kortsiktigare anställningar och den professionella expertisen försvinner. 

”Jag var duktig, men betydde ingenting”

Nu vill Maja fortsätta satsa på livet på landet, arbeta mer med djur och ägna sig åt odling. Skulle hon ta ett nytt butiksjobb vill hon vara på ett mindre företag där värderingar efterlevs bättre.

– Du är så otroligt utbytbar på ett stort företag. Jag var duktig, men i slutändan betydde jag ändå ingenting. Jag tar det inte personligt, jag har förstått att det funkar så för alla.  

Efter att Maja sa upp sig som butiksanställd på H&M i december 2022 flyttade hon ut på landet och blev egenföretagare inom hemstäd.

Vera planerar också att säga upp sig

I en annan H&M-butik i Göteborg jobbar Vera. Hon har hunnit vara anställd i fem år, men nu planerar hon också att säga upp sig. Hon har helt tappat förtroendet för H&M de senaste månaderna. 

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Att ett så stort företag behandlar sin personal så här. Tidigare var jag stolt över att jobba på H&M, men nu kan jag inte stå för vad de gör.

När de som jobbat här i 30-35 år blir av med sina timmar och sin försörjning så vill jag inte heller vara kvar, säger Vera, som egentligen heter något annat. 

Vera har en tillsvidareanställning med fem timmar på kontraktet i botten. Därför har hon inte blivit av med några timmar. Däremot drabbas hon av omorganisationen i butiken.

H&M, anställda, butik, hyvling
Bild från H&M:s hemsida

Större ansvar men inte högre lön

Sedan 2020 har hon haft vikariat som ”resurs” på 30 timmar i veckan, vilket innebär utökat ansvar och lönetillägg.

Från och med 1 maj kommer de tjänsterna att göras om och villkoren förändras. Exakt hur det kommer att bli vet inte Vera, men det ser ut som att ansvaret blir större och arbetsuppgifterna fler. 

– Jag tror att det blir svårt att få någon att vilja ha de tjänsterna. Den nya rollen kommer innebära fler arbetsuppgifter men samma lön som nu. Och vill man fortsätta utvecklas får man söka sig till en annan butik, för ingen verkar få ha ansvarstjänsterna i mer än 24 månader, säger Vera.  

Ser ingen framtid hos H&M

Hon ser inte längre någon framtid på H&M och tänker säga upp sig till sommaren. Efter semestern hoppas hon på nytt jobb. Men inte i butik. 

­– Nej, det blir förhoppningsvis något annat. Kanske kundtjänst eller något annat kontorsjobb.