I sampublicering med VeckoRevyn.

Måste jag svara om chefen ringer efter arbetstid?

Nej. Det går inte att förbjuda att chefen ringer, men hen har inte rätt att kräva svar utanför arbetstid. Antingen är det arbetstid och då ska man ha betalt, eller så är det vilotid och då behöver man inte svara. 

Men om chefen vill att jag ska redovisa försäljningssiffror efter att butiken har stängt?

Då bör man i stället ha en rutin att redovisa innan arbetspasset är slut. Eller vänta till nästa dag. Det är en arbetsuppgift, och i så fall ska man ha betalt. 

Måste jag vara med i jobbets Messengergrupp?

Nej. Om det är en grupp för arbetsrelaterad information så kan arbetsgivaren inte kräva att någon svarar eller läser utanför arbetstid. Handels medlemmar har reglerad arbetstid – man är i tjänst när man har schema, annars inte. 

Måste jag svara kunder som kontaktar mig på Instagram?

Handels råder medlemmar att inte bli vänner med kunder på sina privata sidor i sociala medier. Många frisörer använder Instagram i jobbet och får frågor från kunder oavsett tid på dygnet. Men varken arbetsgivare eller kunder kan kräva att du svarar när du är ledig. 

Får chefen fördela extratimmar i en sms-grupp där det är först till kvarn?

Ja. Den som jobbar deltid och vill ha fler timmar har ett eget intresse av att anmäla sig till extra pass. Det finns inte någon turordning på mertidstimmar, så arbetsgivaren kan göra så. Däremot har man som anställd inte skyldighet att svara. 

Den som tackat nej till extrapass blir inte uppringd nästa gång – får chefen göra så?

Det går inte att peka på någon paragraf i lag eller avtal som säger att det inte är tillåtet att göra så. Enligt Handels ombudsman Ewa Björkman kan det dock handla om kränkning eller bestraffning, och det är inte tillåtet. 

Källor: Handels och LO-TCO Rättsskydd