– Skyddsombud kan behöva puffa på arbetsgivaren att riskbedöma verksamheten, uppdatera instruktioner och kanske anordna utbildning, säger Handels arbetsmiljö­ombudsman Krister Colde.

Det finns mycket att fundera över, anser han. Finns vi i ett köpcentrum där många människor vistas? Var finns nödutgångar? Hur kan man låsa butiken? Kan jalusiet vid entrén fällas ner inifrån butiken eller måste man stå i öppningen och stänga?

Krister Colde
Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

Svensk Handel uppmanar arbetsgivare att hålla sin krisplan uppdaterad och att öva regelbundet för kris och utrymning. Organisationen sprider en PDV-guide till medlemsföretagen. Vid pågående dödligt våld gäller tre steg: Fly – sök skydd – larma.

”Var beredd på otroligt mycket stöd”

– Den egna säkerheten går alltid först. Anställda ska inte ingripa mot en gärningsman. Man har heller inte något som helst ansvar för att skydda besökarna i butiken, betonar Svensk Handels säkerhetschef Nina Jelver.

Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel
Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel

Om det värsta händer gäller det att ta hand om personalen, framhåller hon.

– Arbetsgivare får vara beredda på att det behövs otroligt mycket stöd.

Krister Colde påpekar att kollektivavtalet innehåller en försäkring som ger rätt till tio samtal med psykolog eller kurator i samband med en traumatisk händelse.