Det finns 60 olika sorters blod att köpa på Buttericks på Drottninggatan i Stockholm. I taket klänger stora håriga spindlar i sina nät och på väggen hänger skeletten på rad.

Sedan första oktober är det obligatorisk Halloween-attiralj som gäller för personalen. Bakom kassan glittrar ett par röda djävulshorn fram.

Snart är det dags att hissa upp det flera meter höga spöket som vakar över Drottninggatans shoppingstråk varje år. Halloween är heligt för festbutiken Buttericks och det är inte så konstigt.

Halloween startade på Buttericks

Det var nämligen i den här butiken allt började.

Stina Petrini, affärsutvecklingschef, slår sig ned på en röd plyschbänk vid trappan till maskeradvåningen och börjar berätta.

– Toni Olander, ägaren Bengt Olanders tidigare fru, saknade Halloweenpyntet från sitt hemland USA. På 80-talet bad hon sin man om lov att få köpa in Halloween-saker men han sa bestämt nej. Med hjälp av sina väninnor i den amerikanska kvinnoklubben lyckades hon tjata sig till att få ta in grejerna om hon lovade att sälja slut på dem.

Första butiken med Halloweenavdelning

På bara några dagar tog allt slut och hennes man insåg att det fanns pengar att tjäna på häxor, döskallar, spindelnät och vampyrtänder.

1984 var Buttericks den första butiken i Skandinavien med en Halloweenavdelning.

Scream-karaktären.

1991 började butiken dekorera den amerikanska restaurangen Hard Rock Cafés Halloweenfester och då exploderade intresset för högtiden på bredare front.

– Jag och Therese Carlsson, som nu är vd för Buttericks, sminkade gästerna tillsammans. Vi var väl 18-19 år och hade det som ett extrajobb. Vi fick lära oss hur en air brush-maskin fungerade och sminkade folk till dödskallar och vampyrer. Det var tidigt på kvällen och sen fick vi åka hem så någon fest blev det inte för oss, säger Stina Petrini.

Jobbade extra i butiken

På Buttericks hamnade hon eftersom hennes mormors syster var ekonomichef.

Medan hon pluggade jobbade hon extra i butiken och sedan 2018 är hon tillbaka i företaget som affärsutvecklingschef.

Hon tror att anledningen till att Halloween blivit så stort i Sverige är att det fattas en högtid mellan kräftskivorna och Lucia.

Och att svenskarna gillar det mörka och läskiga.

– I USA är Halloween mycket mer glatt. Man klär ut sig till karaktärer inom populärkulturen. I Sverige går vi i gång mer på horror-grejen. Vi säljer otroligt mycket blod!

Facit: 31 oktober är Halloween

Varje år kommer diskussionen om när Halloween egentligen är.

Och eftersom Buttericks startade den svenska traditionen borde de ju sitta på facit.

– Vi säger att Halloween är 31 oktober. Då kör barnen Bus eller godis oavsett om det är en vardag eller helg. Om 31:a är på en vardag brukar man kunna ha maskeradfesterna både helgen innan och helgen efter.

Spindelrädda ska inte titta upp i butiken på Drottninggatan under oktober.

Årets Halloweentrender

Avancerad makeup

Sociala medier driver på makeup-trenden med latex, sminkeffekter och olika linser.

Peruker

Just nu är det försäljningen av peruker som sticker ut hos Buttericks.

Bus

Det är inte alla som har godis hemma och till alternativet bus säljs en hel del skämt- och busgrejer.