Det är en diger lista av olyckor och tillbud noterade i det webbaserade incidentrapporteringssystemet bland Mathems chaufförer vid lagret i Larsboda i södra Stockholm. Närmare bestämt 75 stycken under det senaste året.

Här ett axplock:

24 mars 2023: ”Pirran hängde inte på ordentligt och trillade ner på chaufförens fot.”

6 april 2023: ”Chauffören skulle ta sig ner för kundens backe som var väldigt hal och halkade då och slog i ryggen ordentligt.”

7 augusti 2023: Chauffören skulle gå ner för fotsteget, halkar till så att han ramlar och slår i ryggen.”

5 september 2023: “Trappan blöt eftersom den är nystädad. Ramlar och slår i höger underarm.”

Jag befarar att det bara är en tidsfråga innan det händer något allvarligt.

Franz Binette, huvudskyddsombud Mathem

Franz Binette, huvudskyddsombud för chaufförerna på Mathems lager i Larsboda, är övertygad om att flera av olyckorna hade kunnat undvikas med riktiga arbetsskor eller skyddsskor.

– Man kan naturligtvis inte säga säkert att olyckorna inte hade inträffat även om chaufförerna hade haft arbetsskor, men det hade definitivt gjort skillnad. Skor med halkskydd och ordentlig stabilitet är betyder säkrare än de gymnastikskor som chaufförerna använder i dag, säger han.

Tidigare överens med Mathem

Franz Binette berättar att facket och företaget tidigare var överens om att arbetsskor skulle köpas in.

Inköpen avbröts dock och sedan dess har Franz Binette drivit frågan i möten med arbetsgivaren.

– Vi var överens om att det fanns behov av arbetsskor, men plötsligt började vår chef att vackla. Vi fick höra att det kanske skulle bli ett inköp vid nästa budgetår, men det rann ut i sanden. Därför tyckte jag att det var bäst att låta Arbetsmiljöverket avgöra saken, säger Franz Binette, som har gjort en så kallad 6:6a-anmälan.

”Uppskattar samverkan med skyddsombud”

På Mathem hänvisar lagerchefen Magnus Hallin alla frågor om anmälan till kommunikationschefen Lotta Olofsson.

Hon vidarebefordrar i sin tur frågan till arbetsmiljöchefen Maria Axelsson, som i en skriftlig kommentar förklarar att Mathem ”uppskattar den samverkan vi har med Handels skyddsombud för att gemensamt säkerställa att alla våra medarbetare har en god arbetsmiljö.”

Om arbetsskorna och 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket, skriver Maria Axelsson:

”När det gäller anmälan om arbetsskor som gjordes är det något vi just nu utreder för att ta beslut om nästa steg, så just nu har jag inget definitivt svar på i vilken lösning vi kommer att landa.”

”Tidsfråga innan det händer något allvarligt”

Franz Binette hoppas att anmälan leder till att chaufförerna på Mathem får sina arbetsskor och att antalet olyckor minskar:

– Jag befarar att det bara är en tidsfråga innan det händer något allvarligt. Det vore så tråkigt om någon skulle få en ordentlig huvudskada bara för att de snubblar runt i sina gymnastikskor, säger han.