Alla människor är unika. Och ändå, känner ni inte igen er i kundstereotyperna?

Den disträa kunden som glömmer vad den skulle köpa, den krävande kunden som alltid har en lång lista, den tveksamma kunden som aldrig kan bestämma sig och den sociala kunden som alltid hamnar i långa samtal med personalen. 

Vi är många som jobbar i butik som också är någons kund.

Vilken kund är du själv egentligen och vilken kund är jag? 

Suckat frustrerat i kön

Handen på hjärtat den som inte har råkat lägga tillbaka en ångrad vara på fel plats, eller klagat lite väl mycket i reklamationen, eller suckat lite frustrerat där i kön.

Har du också tänkt ”ny i kassan” när kön inte rör sig?

Har du, liksom jag, varit kund med ett skrikande barn i vagnen som välter alla skyltar i sin väg?

Har du sådär odiskret klagat på skyltningen och försökt få ett billigare pris i kassan för att du vet att  kunden är kung och nu är det din tur att vara royal?

Ungen plockat godis för 300 spänn

Vilka är dina pinsammaste ögonblick, låt oss bekänna dem!

Här kommer en av mina topp-fem: När köpet nekades för att ungen plockat godis när jag inte såg för 300 spänn.

Med skämskudde i fejan bad jag om lov att lägga tillbaka godiset.

Hela tiden stod jag där och undrade vad jag själv hade tyckt om denna kund.

Men som en galant stjärna önskade hon oss trevlig helg och behöll tålamodet. 

Kollegor alla ihop

Egentligen är vi kollegor allihopa. Vi kämpar i samma bransch, så vad håller vi på med?

Varför är det så lätt att bli hemmablind.

Du vet precis som jag hur mycket ett lyckat kundmöte värmer hjärtat och stärker dig i din yrkesroll. Hur trötta, sletna och stressade vi än är, speciellt nu kring jul, så uppskattar vi ju våra kunder. 

Så vad kan du och jag göra för att vara bättre kunder i julruschen?

Jag kommer ofta att tänka på tv-programmet ”Undercover boss” när jag handlar civilklädd till kund.

Jag kan inte erbjuda anställning, pengar eller en välförtjänt semester, men jag vet hur det är att vara på andra sidan. 

Jag ber medvetet om hjälp

Det butikssäljaren inte vet är att jag egentligen är en stjärna på försäljning och kundmöten själv.

Så jag ber medvetet om hjälp, berömmer, tackar för servicen, önskar en fortsatt trevlig dag, jag är kunden som går därifrån med ett leende på läpparna.

Jag kan med en liten procent hjälpa er vinna försäljningen i regionen, jag kan vara ambassadören som sprider ett gott rykte. 

Du kära kollega, i dag är jag kung, i morgon är det kanske du, så håll huvudet kallt, handelns stora högtid är här, välkommen åter.