Nu är den här – julstressen! Men när den julstress som påverkar oss på andra sidan kassadisken inte är självvald, hur gör man då för att hålla huvudet kallt och bevara arbetsglädjen?

Det vi jagar är alltid tiden

Hitta din bubbla! Ingen är immun mot stress. När jag var i Stockholm sist och väntade på ett försenat flyg upptäckte jag hur otroligt lätt man har att stressa upp sig själv och andra.

Vad är det vi måste hinna med? För vad är vi under sådan press? Även om det inte är flyget som är försenat, har vi alla något som jagar oss: tiden.

Men i stället för att bara acceptera att bli jagad, borde man ge sig själv tid. För när man ger sig själv tiden att stanna upp och bevara lugnet, uppstår ett rätt så intressant fenomen.

Tiden saktas ner, ljudvolymen sänks. I stället för att frenetiskt trängas och blänga på varandra, var det några som hade trevliga samtal.

Med hjärta och humor klarar man det

Kan man skapa sig en sån bubbla under sin fritid, och ta med sin energi till arbetspasset, då väntar en riktig ”bubble show”. För lika lätt som det är att ta energi är det att ge. Är det något vi som ständigt jobbar med kundkontakt behöver så är det just rätt energi.

Vi väljer inte stress, men vi väljer att se på den rätt. Ser man på sin omgivning med hjärta och humor, klarar man det mesta.

Slingrar sig kassakön likt en anakonda när kollegan är på lunch? Kommer ännu en reklamerande kund in med en använd kostym och du vänligen försöker förklara att ett barkvitto i fickan och doften av cologne inte ingår i sortimentet? Snäser kunden åt dig för att lagersaldot var fel?

Ta några steg bakåt, några djupa andetag, intala dig själv att du fixar detta.

Ta snabbt fram din målbild för dagen. Väntar en god middag när passet är slut? En resa du ser fram emot? Har du rast snart? Du kan dräpa stressdraken!

Våga fråga kollegor

Var realistisk. Vi kommer alla få åtminstone ett break down-moment den här julruschen. Så fråga kollegorna hur de gör för att hantera sina. Jag själv har flera kollegor som har ett enormt tålamod och lugn oavsett hur stort kundflödet är.

En mening jag har haft stor nytta av är att acceptera. Bara för att jag lägger mig ner på golvet och grinar eller skriker åt kunden att procenten redan är avdragen när kvittot korrekturläses, blir varken kön kortare eller din dag mindre stressfylld.

Alla har något att hämta hos varandra. Så hämta något hos din kollega i dag och ge tillbaka något i gengäld.

Ta nu ett djupt andetag, ta tag i din skanner, le stort. Julruschen 2022 – here we come!