Fettisdagen är en av årets mest intensiva dagar för de som jobbar på brödavdelningen på Coop i Kramfors.

Den är kulmen på semmelperioden, som inleddes när den första semlan såldes 2 januari. 

– Det är körigt i dag. Vi har tänkt sälja 4 000 semlor och har varit igång sedan klockan tre i morse och bakat, säger Johanna Backlund som är butiksanställd och brödansvarig.

Nio sorters semlor på buffén

Det är tredje året i rad som butiken dukar upp en semmelbuffé. I år finns det nio sorter.

Förutom den klassiska semlan kan kunderna välja bland pistage, hjortron, salt karamell,  lemon curd, blåbär, hallon, vanilj och nutella.

Det finns också veganska och glutenfria semlor, men de bakas inte i butiken. 

För att få plats med buffén har Johanna och hennes kollegor tömt delikatessdisken.

Normalt sett är tisdagar ganska lugna dagar i butiken, så de som jobbar hinner hjälpas åt med semlorna. 

– Vi går in helhjärtat för det här. Det är så kul. Och jag själv älskar semlor. Min favorit i år är hjortronsemlan, med hjortronsylt i grädden.  Förutom den klassiska då, den är alltid god, säger Johanna. 

Tröttnar inte på semlor

Hittills i år har butiken sålt nästan 13 000 semlor. Den största konkurrenten på fettisdagen är Gulf i Härnösand, som sedan länge har satsat stort på semlor.

På Coop i Kramfors hoppas man att invånarna i den egna kommunen ska välja semmelbuffén.  

Och Johanna Backlund själv tröttnar inte på semlor, trots det intensiva jobbet. 

– Nej, det är ju det godaste jag vet! I går kväll åt jag en semla, det sista jag gjorde innan jag gick och la mig. Så jag kommer säkert äta en i dag också.