Javiera sa ifrån när chefen på Zara skällde ut henne: ”Grät och kände mig trakasserad”
Med tolv timmar på kontraktet har Javiera tid att plugga svenska. Jobbet på Zara är tufft – men har också gjort det möjligt att stanna i Sverige.
April 2024. Röster inifrån modekedjan Zaras butiker vittnar än en gång om usla arbetsförhållanden.
I Aftonbladets granskning berättar anställda att de tvingas stå i en liten ruta och jobba, om fusk med löner och kontrakt. Och om utskällningar och trakasserier.
I en av Sveriges största Zarabutiker jobbar Javiera Spicto. Hon har sett hur arbetskamrater blivit hårt pressade, trots att de gjort sitt jobb.
– Jag har sett så många kollegor gråta. Det är som en kultur av trakasserier och mobbning. Jag och andra har sagt ifrån och larmat både facket och företaget. Men inget förändras. Jag undrar vad Zara väntar på egentligen, säger hon.
Flyttade till Sverige från Chile
Fem år tidigare, sommaren 2019, har Javiera Spicto nyss flugit till Sverige från Santiago i Chile. Hon är 26 år och med sig har hon både utbildning och erfarenhet av att jobba som sjuksköterska.
Men i Sverige är målet ett annat. Ett år på ”working holiday”, ett sätt för unga människor att lära känna ett annat land med ett tillfälligt arbetstillstånd.
I Stockholm hittade Javiera snabbt jobb.
– Det fanns städjobb och så fanns det Zara. Jag valde Zara för att lönen var lite bättre. Vi är också många som är nya i Sverige och det är lätt att få nya vänner.
Men det finns en baksida. Som ny på svensk arbetsmarknad är det svårt att veta sina rättigheter. Javiera upplever att arbetsgivaren utnyttjar det.
– Vi som kommer hit och jobbar tycker ju att lönen är bra, vi tjänar bättre än i våra hemländer. Men vi vet ingenting om vilka rättigheter vi har. Hur mycket man får jobba eller hur det ska fungera med ledigheter och ob eller när vi har rätt att få schema.
Efter nio månader ändras allt
När Javiera jobbat på Zara i nio månader ändras plötsligt allt. Pandemin är ett faktum. Flyg ställs in, gränser stängs och det blir omöjligt att ta sig hem till Chile.
Restriktionerna slår hårt mot butiksanställda som inte har fasta kontrakt. En av dem är Javiera.
– I april blev det stopp – jag skulle inte få jobba mer på Zara. Jag fick panik, och begärde ett möte med butikschefen. Och faktiskt hjälpte det, de lyssnade och jag fick nytt kontrakt.
Det nya kontraktet var tillsvidare och på tolv timmar i veckan. Bättre än Javiera hade hoppats.
– Jag blev överraskad och glad att de löste det för mig. Det var en bra butikschef. Och jag hade alltid möjlighet att få extra timmar i butiken.
Ett fast jobb är också en förutsättning för att få stanna i Sverige med arbetstillstånd.
Vintern 2023, slutet av januari. Javiera och en kollega packar upp en leverans med vinterjackor, skjortor och ullrockar. Butikschefen kommer förbi och tycker att de jobbar för långsamt. Hen är arg och skäller.
– Men jag sa ifrån: vi hade inte jobbat långsamt. Vi hade gjort det vi skulle. Men då blev chefen som galen och skrek och skällde ut mig inför kollegorna. Jag blev väldigt rädd.
Blev inkallad på möte med två chefer
Senare samma dag blev hon inkallad på ett möte. Hon var ensam med två chefer i ett litet rum innanför butiken.
– Jag blev förhörd om min hälsa och de anklagade mig för att skapa dålig stämning i teamet. De skammade mig för att jag stod upp för mig själv och min kollega när vi blev anklagade för att prestera dåligt, säger Javiera.
Hon drabbades av en panikattack, instängd i rummet med de två överordnade. Men chefen fortsatte skälla och tvingade henne att göra en utvärdering av sin arbetsinsats. De kallade henne instabil.
– Jag kände mig trakasserad och grät hela mötet. De tvingade mig att skriva på ett kontrakt om att jag skulle bättra mig. Jag måste lova att bli stabilare. Direkt efteråt var jag tvungen att fortsätta jobba, de frågade bara om jag ville ha fem minuter för att samla ihop mig.
Hon berättar hur tankarna och känslorna snurrade efter mötet. Hur hon känt att hon kanske ville skada sig själv.
Att hon ringde sin partner, men kanske borde ha ringt ambulans. Hur hon ändå klarade sig efter samtal med psykolog, läkare och facket.
Kontaktar Zaras ägarbolag
Några månader senare tar Javiera mod till sig och kontaktar Zaras ägarbolag, Inditex. Hon skriver till bolagets ”etiska kommitté” och berättar vad som hänt i det där rummet innanför butiken.
I juni blir hon kallad till ett möte med en HR-person från bolagets Nordenavdelning.
– Jag var väldigt nervös och övade länge innan på vad jag skulle säga. Det känns som att de försöker gaslighta en när man säger något som inte stämmer med deras bild. Jag fick berätta vad jag varit med om, men det kändes mer som att de ursäktade cheferna.
Det blev ingen förändring efter mötet. Men hon fick inte heller någon bestraffning, som hon befarat.
Maj 2024. Javiera Spicto är lite sen från SFI-kursen, men har en ledig dag och måste inte skynda vidare till Zarabutiken där hon fortfarande jobbar. Vi sitter på ett fik och Javiera berättar.
– Vi har en ny butikschef och jag tycker det har blivit bättre efter artiklarna i våras. Nästa vecka ska vi ha ett möte och det känns som att de lyssnar mer på oss nu. Jag vet inte om det blir förändringar på riktigt, men just nu är jag glad, säger hon.
Kontraktet höjs till 25 timmar
Kontraktet har höjts till 25 timmar, men just nu jobbar hon inte fullt. Hon har skadat ryggen på jobbet och är deltidssjukskriven. Men det fasta kontraktet har gett henne en trygghet som inte bara innebär att hon får stanna i Sverige.
Det gör också att hon vågar vara öppen och berätta hur det är att jobba på Zara.
– Jag har aldrig varit en tyst person. Jag kan inte leva med mig själv om jag inte gör rätt, då känns inte livet meningsfullt. Även om det är obekvämt. Därför vågar jag prata, för att andra ska känna att de inte är ensamma med sina erfarenheter.
Det finns mycket hon skulle vilja förändra på Zara.
– Många chefer kan inte något om ledarskap. Om företaget verkligen bryr sig om arbetsmiljön skulle de satsa på att utbilda cheferna. En annan sak är att mycket är så hierarkiskt. Vi blir inte ett team, man lyssnar mer på dem som är högre upp.
Jobbar kvar på Zara
Efter vinterns och vårens tuffa mediegranskning tycker hon sig märka en liten förändring. Det har hållits möten med personalen och ledningen lovar bättring. Javiera är skeptisk.
– När medierna granskar måste Zara säga att de vill bättra arbetsmiljön. Men när anställda blir utsatta eller säger ifrån händer ingenting. Det får mig att känna det som att business är viktigare än människors liv.
Javiera jobbar ändå kvar på Zara. Arbetskamraterna är hennes vänner. Några har nästan blivit som familj. Och trevliga kunder kan lyfta en hel arbetsdag. Men för framtiden har hon andra planer.
– Jag hoppas att jag kan jobba som sjuksköterska här i Sverige. Först behöver jag klara svenskan, sen får jag se om min utbildning räcker.
Varken Zara eller Inditex vill ställa upp på en intervju med Handelsnytt, men kommunikationsavdelningen svarar på mejlfrågor nedan:
Zara: ”Det finns lärdomar att dra”
1. Vad säger ni om uppgifterna om att anställda tvingats stå i en liten ruta och jobba, om fusk med löner och kontrakt (som Aftonbladet mfl rapporterat om)?
Zara tar den senaste tidens påståenden på stort allvar och alla beskrivna beteenden är oacceptabla. Zara-butiker har rutor på golven av hälso- och säkerhetsskäl, och för att organisera arbetsflödet. Till exempel för att se till att lådor inte står i vägen för utrymningsvägar. Dessa rutiner har utarbetats i samarbete med lokala skyddsombud. Vi är dock medvetna om att avsikten med markeringarna kan missförstås eller användas på fel sätt, och vi genomför ytterligare utbildning för att säkerställa att så inte sker.
Vi använder professionella system för schemaläggning av arbete och tar hänsyn till olika faktorer som vilotid, arbetsbelastning, och kundflöde för att hjälpa oss att säkerställa att vi har ett välfungerande schema i butikerna. Vi arbetar kontinuerligt med vidareutveckling och digitalisering för att erbjuda en bättre upplevelse för våra medarbetare. Med det sagt välkomnar vi all information som kan hjälpa oss att bli bättre, med insikten att det alltid finns lärdomar att dra.
2. En anställd säger att det finns en kultur av trakasserier och mobbning inom Zara. Hur kommenterar ni det?
Zara tar den senaste tidens påståenden på stort allvar. Alla beskrivna påståenden är oacceptabla, och vi vill vara tydliga med att det strider mot Zaras policy. Med detta sagt kan enskilda misstag ha begåtts, och vi agerar alltid för att åtgärda dessa så fort som möjligt. Det arbetet pågår och utifrån vad som framkommer kommer vi löpande att vidta de åtgärder som krävs. Vänligen notera att vi aldrig kommenterar på enskilda anställda.
3. En anställd upplever att Zara utnyttjar att anställda som kommer från andra länder eftersom de inte känner till sina rättigheter i Sverige. Till exempel när det gäller schemaläggning, ob-ersättning och ledigheter. Vad säger ni om det?
Zara är stolta över att vara en internationell arbetsgivare och har i Sverige medarbetare från 67 olika nationaliteter. Våra anställdas välmående är av yttersta vikt och vår högsta prioritet. Vi känner inte igen oss i påståendet. Zara har ett aktivt samarbete med fackförbunden i Sverige och många av våra butiker har lokala skyddsombud och förtroendevalda som vi har en regelbunden dialog med. Vi använder professionella system för schemaläggning av arbete och tar hänsyn till olika faktorer som vilotid, arbetsbelastning, och kundflöde för att hjälpa oss att säkerställa att vi har ett välfungerande schema i butikerna.
Vi arbetar kontinuerligt med vidareutveckling och digitalisering för att erbjuda en bättre upplevelse för alla våra medarbetare. Med det sagt välkomnar vi all information som kan hjälpa oss att bli bättre, med insikten att det alltid finns lärdomar att dra.
4. I artikeln säger en anställd att många chefer inte kan något om ledarskap och att de saknar chefsutbildning. Vilken utbildning får butikscheferna på Zara?
Vi erbjuder chefer på Zara flertal utbildningar varje år. Till exempel utbildar vi våra medarbetare inom kommunikation och ledarskap, hur man ger effektiv och respektfull feedback, samt hur man hanterar misskötsel och konflikter. Bra ledarskap är väsentligt för Inditex, och vi uppmanar alltid våra chefer att föregå med gott exempel, vilket de utvärderas på regelbundet.
5. Vi har uppgifter om en butikschef som skällt ut personal inför kollegor. Samma chef ska också ha utsatt en anställd för trakasserier – kallat henne instabil och frågat ut henne om hennes psykiska hälsa. Den anställda tvingades också skriva ett kontrakt om att hon skulle ”bättra sig” och bli mer stabil. Det skedde på ett möte tillsammans med ytterligare en chef i ett litet rum innanför butiken, där den anställda kände sig instängd.Hur kommenterar ni det?
Zara tar dessa påståenden på stort allvar och det beskrivna beteendet är oacceptabelt. Vi vill vara tydliga med att de beteenden som beskrivs strider mot Zaras policy och kultur. Med detta sagt kan enskilda misstag ha begåtts, och vi agerar alltid för att åtgärda dessa så fort som möjligt.
Vi undersöker alltid påståenden av den här typen och välkomnar vi all information som kan hjälpa oss att bli bättre – med insikten att det alltid finns lärdomar att dra. Vänligen notera att vi aldrig kommenterar på enskilda anställda.
Javiera Spicto
Ålder: 31 år
Gör: Butiksanställd på Zara. Pluggar svenska för invandrare (SFI).
Tidigare jobb: Är utbildad sjuksköterska från Chile.
Bor: Lägenhet i Fruängen i södra Stockholm.
Intressen: Frilutsliv. ”Jag älskar att vandra. Jag har varit i de svenska fjällen och det är fantastiskt!”
”Våga säga ifrån” – Javieras tips
- Gör det inte ensam. Be om hjälp – vänner, arbetskamrater, facket på arbetsplatsen eller vänd dig till HR-avdelningen.
- Att rapportera sånt som inte är okej kan också göra att det blir ett öppnare klimat på jobbet så att fler vågar säga ifrån.
- Vi är starkare tillsammans. Ingen lyssnar på en ensam person som säger ifrån, men om vi är många som vågar blir det omöjligt att tysta oss.