Två av fem barn i lågstadiet skattar nu shopping som ett av sina absolut största intressen.

Det visar en undersökning av Ungdomsbarometern, som genom enkäter och fokusgrupper regelbundet följer unga människors inställning till olika frågor.

– Vi märker absolut av det. Ofta kommer barn i lågstadieåldern hit, säger Sara Rask som är butiksanställd på Normal, som ganska nyligen har öppnat i centrumgallerian i Trollhättan.

Handlar sällan

Hon konstaterar att butikskedjan har ett stort utbud av smink, hudvård och liknande – sådant som även intresserar så pass unga som sju- till tioåringar numera, mycket på grund av sociala medier. 

– Men de som är sju, åtta år handlar sällan. Det är mer som att de kommer in i större gäng och vill titta, säger Sara Rask.

Den här är första gången som Ungdomsbarometern har riktat in sig på den så kallade Generation Alpha, barn födda år 2010 och framåt.

Det innebär att dessa just nu befinner sig i åldrarna 7 till 14 år. De olika svaren har sedan delats upp i smalare ålderskategorier.

Har egna pengar

– Vi har under flera år sett hur intresset för konsumtion och pengar hela tiden växer bland 15-åringar. Men detta är första gången vi undersöker generationen dessförinnan och kan säga att beteendet etableras långt tidigare, säger Johanna Göransson på Ungdomsbarometern.

Undersökningen visar också att många barn i åldersspannet redan har egna pengar att röra sig med. De får månadspeng, veckopeng eller pengar när de hjälper till hemma.

– Denna generation är inte bara framtida konsumenter, de är det redan i dag och har också stor påverkan på sina föräldrars inköp, fortsätter Johanna Göransson.

Märker du av att allt yngre barn är intresserade av shopping?

En ung kvinna i svart jacka med dragkedja står i en butik.
Sara Rask Butiksanställd, Normal, Trollhättan

– Ja, det märker vi absolut. Det kommer ofta in barn i lågstadieåldern hit. Vi säljer mycket av det som intresserar dem: smink och hudvård och så.

– Men de i sju-åttaårsåldern, handlar sällan. Det är mer som att de kommer in i större gäng och vill titta. Ofta stannar de ganska länge utan att köpa något. Men jag tänker att det är bra, att de så småningom kommer att bli våra kunder.

Bild: Tora Villanueva Gran

En kvinna med glasögon tittar i kameran.
Johanna Nywall Sörö Butiksägare, J&V, Trollhättan

– Absolut märks det att yngre blir alltmer intresserade av kläder och shopping. Men här hos oss kommer de allra yngsta sällan in själva. De är nästan alltid tillsammans med någon vuxen. Vi säljer heller inte specifikt barnkläder, så de faller lite utanför vår målgrupp.

– Men att de i tonåren har stort shoppingintresse och påverkas av sociala medier är jättetydligt. Har det varit någon trend med något plagg eller märke på Tiktok behöver vi anpassa oss efter det i våra inköp, kunderna kommer ofta in och frågar specifikt efter något de sett på sociala medier.

Bild: Tora Villanueva Gran

Nina Marjanovic, butiksanställd på Kicks i Helsingborg
Nina Marjanovic Butiksanställd, Kicks, Helsingborg

– Vi märker absolut av det. Det kommer många ganska unga barn in hit, kanske främst i 10- till 12-årsåldern. De går ofta direkt till hudvårdsavdelningen. Så hör man dem stå där och prata, de är ofta i små gäng. Rätt ofta är de intresserade av serum och produkter med retinol, som ju är anti-age.

– Det är faktiskt inte klokt, jag menar anti-age för en 10- till 12-åring! Det behöver de verkligen inte. Men det är inte mycket vi i butiken kan göra. Ansvaret ligger ju hos deras föräldrar. Får och vill de köpa, så är de lika mycket kunder som alla andra. Och de tittar inte bara, de handlar faktiskt ganska ofta också.

Bild: Tora Villanueva Gran

Ellen Larsson, butiksanställd på Body Shop i Helsingborg
Ellen Larsson Butiksanställd, Body shop, Helsingborg

– Ja, det märker vi av. Det kommer ofta in barn som kanske går i trean eller fyran hit. Det är alltid tjejer, oftast i grupp. De tittar mycket, testar lite produkter. De köper en hel del också, fast då framför allt av våra mindre förpackningar.

– Nu under sommarhalvåret, när butiksdörren är öppen, hör jag också barn som ber sina föräldrar om att få gå in hit när de är ute och handlar tillsammans med vuxna. ”Å, kan vi inte gå in där”, säger de.

Bild: Tora Villanueva Gran

Generation Alpha:

Generation Alpha, som de som är födda 2010 och senare tillhör, utgör nästan en och en halv miljon personer i Sverige enligt SCB. Det gör dem till landets största generation.

År 2025 när alla i Alpha har fötts kommer de globalt att vara fler än 2 miljarder – den största generationen i världens historia.

Generationen dessförinnan, födda från 1997 och framåt, går under namnet Generation Z.