De har knappt återhämtat sig från black week när julhetsen börjar. 

För Marie-Louise Mukka och hennes kollegor på Stora Coop i Piteå är tempot högt. 

– Många paket kommer från exempelvis Temu och Shein, men de är ofta små försändelser med ganska små paket. Vi har klarat oss bra hittills, men vi får se hur nästa vecka blir när det börjar närma sig jul, säger hon. 

Under årets första nio månader skickades nästan 150 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige.

Det är en ökning med ungefär tio procent jämfört med förra året, visar Transportföretagens paketindex. Och under black week skickades 17 procent fler paket, enligt Postnords statistik. 

Minsta möjliga personal

Över fyra av tio paket kommer till ett utlämningsställe, som en mat- eller spelbutik.

– Tyvärr verkar det som att många arbetsgivare planerar med minsta möjliga personal. Det märkte vi på många samtal under black week. Chefen kanske har tagit in en extra till förbutiken, men så blir någon sjuk och då jobbar man plötsligt sju, åtta timmar utan rast, säger Nicholas Pavasovic, facklig rådgivare på Handels.

Han berättar att många butiksanställda inte vågar säga ifrån när arbetsmiljön blir dålig.

Den här tiden på året är det många ungdomar som jobbar extra. Och deltidsanställda som vill ha fler timmar för att få en bättre lön.

”Lös paketproblemet”

– De känner sig inte bekväma med att ifrågasätta chefen. Men det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Där ser vi också skillnad på ställen som har kollektivavtal och de som inte har det. Förra året var det en som ringde och berättade att chefen hade sagt ”du är här för att lösa paketproblemet – inte för att gnälla”. Då vågar man nog inte säga ifrån mer.  

Nicholas Pavasovic betonar att man ändå ska säga ifrån till chefen när det blir för tungt eller stressigt. 

– Det är viktigt att påtala när det finns problem, som att kön bara växer och kunderna skäller. Eller att paketen blockerar nödutgången. Annars kan man inte kräva att arbetsgivaren gör något åt saken. Det är också bra att kontakta skyddsombudet eller facket.     

Risk för överbelastning ökar

När det svämmar över av paket, som väger upp till 20 kilo, kan det vara svårt att jobba på ett ergonomiskt säkert sätt. I synnerhet när det blir stressigt och trångt. Då ökar risken för överbelastning. 

Det konstaterar Eric Storbjörk som är arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

För ett par år sedan var han projektledare för en tillsyn av e-handelns alla led. 1300 arbetsplatser inspekterades och åtta av tio fick krav på sig att åtgärda brister i arbetsmiljön. 

I julhandeln ställs det samma krav på arbetsmiljön för dem som jobbar med paketutlämning som vid andra tider på året. Samtidigt som mängden paket gör det svårare att leva upp till. 

– Det som är speciellt med högsäsong är att det blir större risk för överbelastning när det är många paket på kort tid. Även om de flesta paket inte är så tunga så uppstår många risker. När det är trångt kanske man placerar fler paket högt upp och långt ner, på golvet. Då blir det många höga och låga lyft. Och när det är trångt har man inte plats för hjälpmedel och då blir arbetsställningen ännu sämre, säger Eric Storbjörk. 

Att det är blir stressigt när många kunder ska hämta ut sina paket samtidigt ökar också risken för skador. 

Viktigt att säga ifrån

– När det ska gå fort tenderar man att inte tänka på belastningen. Då är det mer fokus på att det ska gå fort. Men om man får ont är det viktigt att signalera tidigt, säga till sin chef. 

Rätt bemanning i butiken är viktigt för att arbetsmiljön ska vara bra även när det är stressigt.

– Arbetsgivaren måste tänka över organisationen. Man vet ju när paketen levereras och man brukar veta när de flesta kunderna kommer. Då får man schemalägga efter det. Allt arbetsmiljöarbete görs bäst i förväg, till exempel med risk- och konsekvensanalyser, säger Eric Storbjörk. 

Bra rutiner på Stora Coop

På Stora Coop i Piteå berättar Marie-Louise Mukka att butiken har gott om utrymme för paketleveranser och att de dessutom samarbetar med ett postombud i närheten för att underlätta när det blir högt tryck. 

– Vi har bra rutiner i förbutiken där vår utlämning är. Många i personalen har varit med länge, så vi har koll på vad vi ska göra. 

Hon har jobbat på Stora Coop sedan 2002 och befinner sig i förbutiken varje dag. 

– Det är verkligen betydligt mer strukturerat nu än vad det var förut. Det är väldigt viktigt då det är en sådan stor onlinehandel i Sverige.

Kölappssystem underlättar

Marie-Louise Mukka berättar att de sedan några år tillbaka har ett kölappssystem som underlättar mycket. 

– När kölappsystemet inte fanns blev fler kunder irriterade, men nu finns det ingen risk att man till exempel går före någon annan i kön. Om kunder trots allt blir frustrerade eller irriterade får man försöka behålla lugnet och inte ta något personligt. 

Stor ökning av paket från utlandet

Fram till och med september skickade nära 150 miljoner paket från e-handel till privatpersoner i Sverige. Det är en ökning med ungefär tio procent jämfört med 2023, visar Transportföretagens Paketindex.

Den största ökningen är paket från utlandet. Hittills i år har de ökat med 37 procent, och under kvartal tre med 30 procent.
– Det är framförallt en effekt av Temus och Sheins aggressiva marknadsföring gentemot svenska konsumenter, säger Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell.

Andelen paket som levereras till butiker har sjunkit något, i stället är det fler som går till paketskåp.
– Däremot kan antalet paket till butiker samtidigt ha ökat, i och med att antalet totalt sett har ökat, säger Tina Thorsell.

Hur det blir när julhandeln är över är svårt att säga redan nu, enligt Tina Thorsell.
– Men det vi ser generellt är att det som tidigare var Black Friday snarare har blivit inte bara en, utan flera veckor. Reaperioden har gifts ihop med julhandeln, och det ger så klart ytterligare ett uppsving i antalet paket.