Alexander följde med sin chef Amanda till nya Lidl-butiken: ”Hon vill se andra växa”
Alexander på Lidl i Malmö gillar sin chef så mycket att han följde efter när hon bytte butik - trots pendling som innebär att han måste vakna klockan fyra på morgonen.
Kvällen dygnet innan vi ses i Lidl-butiken i centrala Malmö trillade det in ett meddelande i gruppchatten för alla 20-talet anställda.
”Tack för ett fantastiskt arbete som lett oss fram till denna dagen. Med er är ingenting omöjligt!” står det bland annat.
Det var butikschefen Amanda Milevska som ville peppa sina anställda. Tidigare under dagen hade hon intervjuats på engelska i tre timmar i en revision, med besök från kedjans huvudkontor i Tyskland.
– Det är så typiskt Amanda, hon ger ständig respons. Dessutom är hon alltid noga med att framhålla att det är vi, hela gänget i butiken, som ska ta åt oss av äran när något går bra. Inte bara hon som chef, säger Alexander Michaloff.
Schema som funkar
Under sitt dryga år på arbetsplatsen har Alexander fått växa från sin tidigare roll som butiksbiträde till att vara butikssäljare med ansvar för frukt och grönt.
Det upplever han är tack vare Amanda. Hon har sett vad han kan.
Dessutom har han ett schema som går ihop med livet som ensamstående förälder med en fyraåring på halvtid.
– Plus, inte minst, har jag väldigt roligt på jobbet.
Vikten av bra chef
Men Alexander och Amanda har jobbat ihop tidigare. Deras yrkesvägar möttes för ett par år sedan i en butik i Trelleborg.
Amanda var då säljledare och Alexander hade ganska nyligen lämnat Willys för Lidl.
– Jag har haft flera olika chefer under mina drygt sju år inom dagligvaruhandeln. Med Amanda blev jobbet så annorlunda, säger Alexander.
Det vill han lyfta, därför hörde han av sig till oss på Handelsnytt.
– Jag har följt artiklarna om dåliga chefer och känner igen mycket från tidigare i arbetslivet. Men jag vill också berätta om skillnaden det faktiskt gör att jobba med en chef man trivs med.
Växa och utvecklas
Med Amanda vid rodret fick Alexander omgående större ansvar, men även frihet.
Det gjorde jobbet mer engagerande: han fick möjlighet att tänka själv och vara en aktiv del av utvecklingsarbetet.
– Flera butikschefer är främst ute efter makt, högre lön och att slippa det tunga grovgörat på golvet. Amanda är i stället chef för att hon vill se andra växa, menar Alexander.
Han har haft chefer som varit extremt kontrollerande och ger ett konkret exempel: en eftermiddag i en tidigare butik hade han fått i uppdrag att ta hand om alla tomma kartonger som låg lite här och var efter dagens leveranser och upplockning av varor.
Valde att pendla till chefen
Mitt i det arbetet fick han syn på några mjölkpaket som en kund hade glömt i rumsvärmen bland sylten.
Han släppte vad han hade för händerna, tog mjölken och gick i väg med den till soprummet.
– När jag kom tillbaka fick jag värsta utskällningen. Var hade jag tagit vägen?! Det där hade jag inte fått order om att göra, jag skulle fokusera på de tomma kartongerna.
När Amanda blev handplockad som ny butikschef till Malmö började Alexander därför direkt hålla utkik efter tjänster på hennes nya arbetsplats. Han ville fortsätta jobba med just henne.
– Det är klart värt pendlingen från Trelleborg. Vi är fler här som valt att följa Amanda, säger Alexander.
Frihet under ansvar
Amanda sitter med i personalrummet bakom en låda paradis-choklad.
Hon blir glad av berömmet men skyndar sig att tillägga att det förstås också finns de som inte gillar hennes ledarskap.
– Jag är väldigt tydlig och kräver att man tar ansvar. Jag ser när folk anstränger sig, men också när någon inte gör det. Därför finns även enstaka som valt att gå vidare sedan jag började här, säger hon.
För hon är inte rädd för att förändra saker. Efter beskedet om sitt nya jobb, men innan hon hade träffat personalen, åkte hon hit inkognito på sin fritid.
Hon gjorde det dessutom flera gånger, under olika tidpunkter på dygnet.
– Jag ville iaktta hur man organiserade, förklarar Amanda.
Tydligare rutiner
Det fick henne att få syn på saker: varför packades torrvaror inte upp förrän klockan 14?
Hur kom det sig att det bara var två personer som roterade i bageriet?
Och varför släppte alla allt och sprang runt som yra hönor när en varuleverans kom?
När hon väl började hade hon en plan för att strukturera upp rutinerna.
– Jag gjorde om mycket i början. Det har lett till tydlighet, att medarbetarna upplever mindre stress och att allt inte är så personbundet.
Dessutom såg Amanda tidigt över allas scheman. Hon upptäckte att många hade ströpass på tre timmar om dagen, nu har alla minst sex timmar per pass.
– Vi har kollegor som åker långt och inte ska behöva göra det för några få timmar. När schemat är mer koncentrerat blir det dessutom lättare att ta extrapass och ändå få sin helgvila. Det innebär att man kan få ut en lön som det faktiskt går att leva på.
Lyssna på podd om chefer
Alexander Michaloff
- Yrkesroll: Butiksbiträde.
- Arbetsplats: Lidl Triangeln, Malmö.
- Ålder: 35 år.
- Bor: Trelleborg.
- Familj: Dotter, 4 år.
- Antal år inom branschen: 7 år.
- Tidigare jobb: Restaurang.
- Viktigaste egenskapen hos en chef: Viljan att utveckla och att utvecklas.
Amanda Milevska
- Yrkesroll: Butikschef.
- Arbetsplats: Lidl Triangeln, Malmö.
- Ålder: 32 år.
- Bor: Trelleborg.
- Familj: Man och en dotter på 5 år.
- Antal år inom branschen: 6 år.
- Tidigare jobb: Områdeschef på fitness24seven
- Mitt motto som chef: Glädje i arbetet och tydlighet i strukturen – tillsammans skapar vi framgång.