Många kvinnor kan nog känna igen känslan. Bh:n som sitter perfekt på den smala modellen skär in vid banden, brösten väller över på fel ställe eller så åker spännet upp i ryggen. I det osmickrande lysrörsljuset i provrummet kommer alla komplex fram. Att då som säljare gå in i provrummet och börja dra i banden och klämma på brösten kräver sin expert.

Nästan som en terapeut

Och det är Mia Karlsson på underklädesbutiken Gustaf Mellbin i Stockholm. Hon är nominerad till årets säljare på Habit Modegalan.
– Jag är jätteglad för det. Jag tror att det är för att jag är väldigt mån om kunden, jag lyssnar och ser dem.

Det gäller att vara väldigt försiktig, lugn och nästan lite som en terapeut. Jag brukar säga till kunden att jag ser massor med kvinnokroppar varje dag och jag står inte där och dömer, utan det är som att gå till läkaren. Jag vill bara titta att allt sitter bra, säger hon.

Då blir Mia obekväm

Enda gången hon blir obekväm är om en kund inte vill att hon kommer in i provrummet.
– Om de säger att bh:n inte sitter bra men jag inte får se vad som är fel så vet jag inte hur jag ska hjälpa kunden.

Under sina år har Mia Karlsson insett att alla kvinnor, oavsett om de är smala, tjocka eller vältränade har sina komplex. Kroppsidealen är hårt inpräntade.

Det tog ett tag innan jag förstod hur dålig självbild vi kvinnor har.

– Det tog ett tag innan jag förstod hur dålig självbild vi kvinnor har. Jag försöker pusha tjejerna och säger att de är jättefina oavsett.

Hon är noga med att modellerna på affischerna i butiken och på Facebooksidan ser ut som normala människor, de är inte pinnsmala och de kan ha bristningar.
– Många tror inte att det finns underkläder som passar dem. Kunderna blir väldigt lyckliga när de väl hittar rätt. Det är både tårar och kramar, och för mig är det glädjen i jobbet.
Hur många bröst har du klämt på?
– Jag har jobbat här i tio år, jobbar fem dagar i veckan och har ungefär 20 kunder per dag så det är bara att räkna.

Efter en vända med miniräknaren kommer svaret. 52 000 par bröst.

Mias 3 bästa säljtips

1. Se kunden. Även om du är upptagen så säg hej när de kommer in i butiken. Var lyhörd, ha tålamod och ge dig inte förrän kunden är nöjd. Jag är med mina kunder från att de kommer in till att de går.
2. Fråga alltid om merförsäljning. Ge kunden något de inte visste att de behövde. Men var inte för pushig utan acceptera om de bara vill ha en vara.
3. Sälj inte något som inte sitter bra. Speciellt i mitt jobb där jag hjälper till så mycket. Många frågar vad jag tycker och om jag då säljer på dem något som jag bara vill bli av med i butiken kommer de aldrig komma tillbaka. Trogna kunder inbringar mer pengar.