Hur stort problem är det här för Ikea?

– För oss blir det ett problem när kunder blir lurade eller drabbas på olika sätt. Det är oacceptabelt. Vi arbetar hårt för att motverka det. Sen om det är någon som vill göra ett skämt på bekostnad av Ikea så är vi inte emot det i sig.

Vad gör ni för att motarbeta falska nyheter och bedrägerier?

– De beror på det enskilda fallet. Rör det sig om ett varumärkesintrång och vi vet vem som ligger bakom så tar vi så klart kontakt med dem. Vi har också ett säkerhetsarbete tillsammans med en utomstående partner. I övrigt handlar det mycket om att informera i våra kanaler, på ikea.se och i sociala medier. Men det är mer när det är något aktuellt.

Det finns ju flera falska historier som rör er. Putinkudden och fejkpilarna i Atlanta till exempel. Är Ikea extra utsatt?

– Det är svårt att jämföra med andra handelsföretag. Men jag skulle nog säga ja. Vi är ett stort globalt företag med väldigt jordnära produkter. Det är lätt att skoja med oss helt enkelt.

Som konsument/läsare – hur ska man tänka?

– Är något för bra för att vara sant så är det inte sant. Det är det grundläggande rådet vi ger. Sen ber vi aldrig om personuppgifter, kortnummer eller liknande via sms eller mejl.

Vissa av de här historierna är ju ändå rätt roliga. Har du någon favorit?

– Nej inte på rak arm. Men visst kan även vi skratta åt det här.