Ibland handlar det om harmlösa skämt, men det rör sig även om bedragare som vill komma åt personuppgifter. Vi snackar såklart om falska nyheter och internetbluffar.

Här är fem exempel med handelskoppling från de senaste åren:

Fejkpilarna på Ikea

Ikea: ”Vi kan ta ett skämt – men inte när man lurar våra kunder”

Nyheter

Enligt artikeln ska en man gripits efter att ha placerat ut egna riktningspilar på ett Ikea-varuhus i Atlanta. Pilarna ska ha skapat ett labyrintkaos vilket ledde till att inga kunder kunde lämna varuhuset. När personalen upptäckte detta kontaktade personalen polisen som grep in och räddade de stackars förvirrade kunderna ut ur varuhuset med hjälp av ett långt rep.

Artikeln har fått stor spridning av olika viralsajter men är helt fejk. Historien kommer ursprungligen från den spanska skämtsajten There is news som publicerade den hösten 2018.

Sms-bluffen med Ica och Coop

I oktober förra året skickades en våg av bluff-sms till svenska konsumenter. Meddelandena såg ut att komma från Ica, Coop och SF bio men kom egentligen från bedragare som ville lura på mottagaren dyra månadsabonnemang. I sms:en uppmanas läsaren att klicka på en länk för att inkassera en vinst i form av ett presentkort. I nästa steg ska man lämna sin adress. I det finstilta står dock att man går med på att skriva upp sig på ett abonnemang.

Svastika-bordet Hadølf

I december 2015 spred sig nyheten om att Ikea släppt ett bord som hade formen av ett hakkors. Nyheten om bordet, som enligt uppgift hade namnet Hadølf, spred sig som en löpeld i framförallt Tyskland. Ursprunget till bilden kommer antagligen från en italiensk Facebook-användare.

”Självklart har vi inget sådant bord i vårat sortiment, varken i Italien eller någon annanstans”, sade en talesperson för tyska Ikea till The Berliner Zeitung i samband med att bilden på bordet blev viral.

Falska presentkort på H&M

2017 spreds en falsk tävling på sociala medier där det utlovades ett presentkort hos H&M på 1500 kronor om man svarade på ett gäng frågor. Efter några klick visar det sig att det inte alls rör sig om något gratis presentkort utan att man i stället får delta i en tävling om en presentkort i utbyte mot information. Enligt Metros Viralgranskaren har tävlingar likt dessa syftet att ge så kallade ”leads” till företag som sysslar med marknadsföring på nätet.

Ikeas regnbågsfärgade Putin-kudde

En prydnadskudde i regnbågsfärger med namnet Putin för att pika Ryssland för deras kontroversiella antigaylagar? Det låter som en fantastiskt pr-kupp, men även den är falsk. Bilden och nyheten om Ikeas påstådda Putin-kudde ska ha delats för första gången på forumet Reddit i mars 2015. Kudden existerade, men såldes under det mer slätstrukna namnet Skarum.

Tänk på detta innan du delar

Undvik tävlingar – uppmanas du att gilla sidor eller dela artiklar för att få presentkort kan du utgå från att det är en bluff.

Gör inte tester – du riskerar att ge bort information till tvivelaktiga företag och kan även förlora kontrollen över ditt Facebook-konto.

Se upp med att dela efterlysningar. Du vet inte vem som ligger bakom och vad uppsåtet är.

Dela inte uthängningar, av samma skäl som ovan. Du vet inte bakgrunden och riskerar att hänga ut någon oskyldig.

Källa: Metros Viralgranskaren