Sirima Hansen förklarar: Bakom surmasken finns ofta en kvinna som inte har en aning om vad hon vill ha. Eller så är hon för snabb med att dra slutsatser. Första plagget tilltalade henne inte, alltså finns det absolut inga kläder för henne här.
– Då brukar det hjälpa att ställa öppna frågor som när kläderna ska bäras och så. Efter lite trevande brukar jag kunna plocka fram olika alternativ.

Får Sirima sedan bara in dem i provrummet slår det sällan fel – tanterna kommer ut med ett leende på läpparna. Det fanns faktiskt någonting för dem.

Men påträngande är något Sirima aldrig är. Jobbet går inte ut på att sälja kläder till vilket pris som helst. Hon är genuint intresserad av att hjälpa kunden. Kollegorna brukar skoja om att provrummet borde ha skylten ”Sissis samtalsterapi”.

Sirima tror polisen söker henne

Sissi har hon kallats sedan mellanstadiet. Det är ”Sissi” som Sirima svarar när mobilen ringer. Sirima kallas hon numera bara av släkt och riktigt gamla vänner. Eller av okända och myndigheter. Därför började hennes hjärta bulta snabbare och tankarna skena när ”någon väldigt formell” som kollegan uttryckte det sökte henne på jobbet för någon månad sedan. Vem är det? Polisen? Sjukhuset? När Sirima tog luren och hörde ”Är det Sirima Hansen jag pratar med?” visste hon – det var kört. Det hade hänt hennes son eller sambo någonting. När rösten fortsatte med att presentera sig från Hemmets Journal hade katastroferna redan avlöst varandra i Sirimas huvud.
– Sen när jag fattade att jag var nominerad till deras tävling började jag gråta och skratta om vartannat.

Varje gång man besöker butiken möts man av ett leende som gör att man själv blir glad. Sissi har en förmåga att se och lyfta personen hon har framför sig. Hon har en blick för vad som passar den enskilde, hon är helt enkelt ett superbutiksbiträde!

Ur läsarnas nominering

Kvinnan från Hemmets Journal hade nämligen ringt för att tala om att Sirima är en av fem som kan bli Sveriges bästa butiksbiträde i tidningens tävling. 19 november får vi veta. Bland nomineringshyllningarna på sociala medier är ett ord framträdande – glad. Sirima förklarar det med att hon tagit fasta på begreppen on och off stage. Hennes egna problem får helt enkelt ta paus när hon är on stage i butiken, vilket fungerar de allra flesta gångerna.

Om Sirima vinner har hon siktat in sig på ett designbord. ”Det är dyrt, men om jag vinner ska jag köpa det!”

”Om du inte vinner är du ändå bäst”

On stage-vägen var spikrak trots mammans varningar om kvälls- och helgarbete. Efter handelsprogrammet praktiserade Sirima på Kappahl. 33 år senare är hon kvar på kedjan. En anledning är ständigt nya utmaningar. Ett tag satt hon i sortimentsrådet. En annan är kunderna, som stammisen Kerstin. När Kerstin fick reda på nomineringen fick Sirima ett kort: ”Du är verkligen värd att bli årets säljare. Om inte, är du ändå BÄST.”

Sirima Hansen

Ålder: 50 år.
Bor: Västra Frölunda, Göteborg.
Jobb: Kappahl, Frölunda Torg.
Aktuell: Kan utses till Sveriges bästa butiksbiträde i Hemmets Journals tävling.
Lön: I snitt 27 500 kronor i månaden.
Familj: Sambon Dino och sonen Vincent 20 år.

Hemmets Journals mest populära tävling

För tionde året i rad delar Hemmets Journal ut pris till en skicklig yrkesmänniska. I år till Sveriges bästa butiksbiträde.
– Engagemanget är stort. Ibland har hela orter engagerat sig och skickar in en lång namnlista där alla röstar på en nominerad, berättar chefredaktör Håkan Ström.

5 personer i final
Det är läsarna som utser vinnaren som får 50 000 kronor. I år skickades 150 nomineringar in. Av dem tog en jury ut fem slutkandidater: Sirima Hansen (Kappahl, Frölunda Torg), Hans Håkansson (Handelsboden i Målerås), Monica Hellberg (Kickis Handarbeten i Strängnäs), Marie Svedberg (Nana’s i Sundsvall) och Hans Bengtsson (Bengtssons Järnhandel i Ryd). Den 19 november har läsarna utsett en vinnare. Förra året blev Caroline Willnäs, Willys i Söderköping, Sveriges bästa kassörska.