”Först en åktur med äckelfacket. Sen Maldiverna” följt av en smiley. Så såg Instagramstoryn ut som Ica Maxi-vdn lade ut på sitt privata konto någon gång under måndagen eller tisdagen.

Klubben ville diskutera bemanningen

Enligt ombudsmannen Daniel Andersson var bakgrunden till inlägget att fackklubben i butiken begärt att få ut anställningslistor och information om arbetstidsmått. Detta för att kunna göra en kartläggning av bemanningen.

Men butiksledningen nekade, och därför bokades en förhandling in med Handels lokalavdelning i Borlänge.

När ombudsmannen Daniel Andersson fick nys om vd:ns inlägg reagerade han starkt.

Det är uttrycket äckelfacket som retar mig. Och att han i nästa andetag nämner Maldiverna. Det ger en taskig smak i munnen.

Daniel Andersson, ombudsman

– Det är uttrycket äckelfacket som retar mig. Och att han i nästa andetag nämner Maldiverna. Det ger en taskig smak i munnen. På det stora hela handlar det här om hur man utrycker sig i sociala medier. Vi har alla ett ansvar där, även en Ica Maxi-vd.

Kommer yrka på stort skadestånd

Nu har Handels kallat till en separat förhandling om föreningsrättskränkning. Daniel Andersson plan är att yrka på ett kraftigt skadestånd, upp emot en halv miljon kronor.

Daniel Andersson retar sig på uttrycket ”äckelfacket”.

– Jag kommer definitivt inte att släppa det här eftersom jag ser det som en klockren kränkning av föreningsrätten, säger Daniel Andersson och fortsätter:

Så här instagrammade vd:n.

– Ica centralt borde agera, och även Svensk Handel. Särskilt med tanke på alla de förhandlingar jag suttit i med arbetsgivare där medlemmar har skrivit betydligt lindrigare saker på sociala medier och där de fått väldigt hårda repressalier.

Jag säger ingenting om det här just

Ica Maxi vd:n

Handelsnytt har sökt vd:n som avböjer att ställa upp och svara på frågor.

– Jag säger ingenting om det här just nu förrän jag har pratat med alla parter här.

I en intervju med SVT Dalarna bad vd:n senare om ursäkt för sitt uttalande.

– Det var ett olyckligt inlägg jag ångrar, för mig är det viktigt med en god relation med facket och jag har kontaktat dem för att be om ursäkt och säkerställa en bra dialog framåt. Facket gör ett väldigt bra jobb och min förhoppning är att de kan godta min ursäkt, säger butikschefen till SVT Dalarna.